Afantasia. Jak umí zkazit prodej nemovitosti

porucha mentální představivosti

Co je to afantasia? Proč byste se o ni měli při prodeji nemovitosti zajímat? Jak konkrétně umí prodej zkazit a jak na ni vyzrát? To se dočtete v dnešním článku.

Doba čtení: 5 minut

Co to je afantazie

Afantasia (z latiny) je porucha vizuální představivosti. Poprvé tuto poruchu popsal Francis Galton v roce 1880, ale od té doby se jí nevěnovala téměř žádná pozornost.

Blíže ji popsal až v roce 2005 Adam Zeman, profesor kognitivní a behaviorální neurologie působící na Universitě Exeter ve Velké Británii, který ji také dal pojmenování afantasia nebo anglicky aphantasia (absence fantazie, představivosti).

Příčina poruchy zatím není dostatečně známá a v českém jazyce vám nemohu nabídnout další zdroje informací. Pokud však hovoříte anglicky a máte zájem se dozvědět více, doporučuji články např. na stránkách Scientific American a Science Focus:

Dle portálu Live Science trpí naprostou absencí vizuální představivosti 1 – 3 % populace. Tito lidé si nejsou schopni přestavit vizuálně vůbec nic a i nákup nemovitosti pro ně může být značné utrpení. Možná si teď říkáte, že je to zanedbatelný počet kupujících a nemusím z toho dělat drama. 

Jenže počet lidí, kteří mají sníženou schopnost vizuální představivosti, je již mnohem větší. Bohužel žádné výzkumy, které by nám řekly, kolik lidí má nedostatek fantazie, neexistují nebo o nich nevím. Nicméně z prodeje nemovitostí víme, že počet lidí bez fantazie je značný.

Možná si říkáte, že afantazií trpí lidé s autismem nebo jinou duševní poruchou. To, co mě velmi překvapilo, je, že afantazií trpí jinak naprosto zdraví jedinci a někteří se dokonce věnují kreativním povoláním. Zajímavým příkladem člověka trpícího afantazií je Glen Kean, animátor Disneyho studia, který nakreslil Malou mořskou vílu. Viz článek v angličitě Aphantasia: Why a Disney animator draws a blank on his own creations.

Mnohem rozšířenější je však slabší forma afantazie, kterou běžně nazýváme „nedostatek fantazie“. Trpí jím až polovina populace. A počet lidí s nedostatkem fantazie roste. Na vině jsou moderní komunikační nástroje a pohodlí. Lidé méně čtou a více se dívají na filmy a videa na internetu. A to už od dětství. Např. právě četba a kreativní hry jsou pro rozvoj fantazie dětí velmi důležité. Naopak rozvoj virtuální reality je podle autorky dětských knížek Daniely Krolupperové zabiják fantazie. A tak nám tu vyrostla generace lidí, která má při nákupu nemovitosti problém s představivostí.

Proč by vás to jako prodávajícího mělo zajímat, se dočtete dále.

Trpíte afantazií?

Vyzkoušejte si to.

Zavřete oči a představte si…

Mořskou pláž za úsvitu. Co vidíte? Respektive vidíte něco? Pokud si dokážete barvivě představit mořskou pláž, vycházející slunce, ranní červánky, palmy, racky létající kolem, pak si můžete gratulovat.

Takové štěstí každý z nás nemá.

Jsou lidé, kterým se nevybaví vůbec nic. Mají v hlavě tmu. Ať se snaží sebevíc, obraz se jim nedaří vybavit. Nebo se jim sice něco vybaví, ale výsledná vize není žádná sláva. Hrozné, že?

A teď si možná říkáte, jak to souvisí s prodejem nemovitostí?

Souvisí to hodně. Nebojte, za vám chvilku vám to vysvětlím.

Afantazie dokáže zkazit prodej nemovitosti, a proto se o ni musíme zajímat. Musíme vědět, jak na ni vyzrát a nemovitost lépe prodat.

Získejte zdarma odhad ceny nemovitosti

Když zvažujete prodej nemovitosti, je zjištění prodejní ceny nemovitosti jedna z nejdůležitějších informací. Sdělíme vám její cenu zdarma a bez závazků.

Zadejte kontakt, zavoláme vám, zeptáme se vás na pár otázek k nemovitosti a řekneme vám její rámcovou cenu.

Jak dokáže afantazie zkazit prodej vaší nemovitosti

Představte si, že se zájemce s afantazií nebo s malou fantazií přijde podívat na nemovitost, kterou prodáváte, a vidí např. prázdné místnosti, neupravený interiér, atypické místnosti, staré malby, zašlý nebo nešťastně rozmístěný nábytek, nepořádek atd. Takový člověk se ihned otáčí na patě s vyjádřením, že ho nemovitost neoslovila.

A vy klientovi vysvětlujete, „starý nábytek můžete vyhodit, byt vymalujete, sem můžete dát postel, támhle skříň, pár poliček, sem obraz a máte útulný byt. Jen si to představte.“

A právě ve slůvku „představte“ je ten kámen úrazu.

On ji nechce koupit, protože si nedokáže představit, jak by mohla vypadat jinak, lépe. Jinými slovy, nevidí očím skrytý potenciál.

Co je to skrytý potenciál nemovitosti

Jedná se o potenciál nemovitosti, který není možné vidět očima. Je to potenciální stav v budoucnu, který nastane např. po rekonstrukci, výstavbě, vyklizení starého nábytku či haraburdí nebo po nastěhování nového nábytku. K tomu, aby lidé viděli skutečný potenciál, potřebují fantazii. A pokud ji nemají, nedokážou si potenciál představit a o koupi ztrácí zájem.

Jak při prodeji nemovitosti na afantazii vyzrát

Jedinými nástroji, kterým můžeme lidem s nízkou fantazií pomoci objevovat skrytý potenciál nemovitostí, jsou 3D vizualizace nebo homestaging.

Homestaging

  • Before-Homestaging
    After-Homestaging
    Před Homestaging Po
  • Before-Homestaging
    After-Homestaging
    Před Homestaging Po
  • Before-Homestaging
    After-Homestaging
    Před Homestaging Po
  • Before-Homestaging
    After-Homestaging
    Před Homestaging Po

3D vizualizace

  • Before-3D vizualizace
    After-3D vizualizace
    Před 3D vizualizace Po
  • Before-3D vizualizace
    After-3D vizualizace
    Před 3D vizualizace Po
  • Before-3D vizualizace
    After-3D vizualizace
    Před 3D vizualizace Po
  • Before-3D vizualizace
    After-3D vizualizace
    Před 3D vizualizace Po
  • Before-3D vizualizace
    After-3D vizualizace
    Před 3D vizualizace After
  • Before-3D vizualizace
    After-3D vizualizace
    Před 3D vizualizace Po
  • Before-3D vizualizace
    After-3D vizualizace
    Před 3D vizualizace Po

Někteří lidé podceňují význam těchto úprav. Často jsou to lidé, kteří problémy s nedostatkem fantazie nemají a uplatňují princip „podle sebe soudím tebe“. To je v obchodě naprosto chybný přístup.

Stačí udělat jednoduchý A/B test. Vytvořit dva stejné inzeráty na prodej nemovitosti, které se liší jen tím, že jeden obsahuje běžné fotky a druhý homestagované fotky či 3D vizualizaci. Výsledek prokazuje:

Význam homestagingu či 3D vizualizace v prodeji je významný.

Zeptejte se nás, jak vám můžeme pomoci s prodejem vaší nemovitosti. Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci.

Chci vědět, jak mi můžete pomoci s prodejem

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA od Google s ochranou soukromí a podmínkami používání.

Co o makléřích Alfy řekli klienti

Požádali jsme naše klienty, jestli jsou ochotni se vyjádřit k práci našich makléřů před kamerou. Tady jsou jejich autentické výpovědi. Podívejte se na další reference od klientů.