Odosobněte prodávanou nemovitost

Článek ze seriálu “Nejčastější chyby při prodeji nemovitostí

Při prodeji je důležité vaši nemovitost odosobnit neboli depersonifikovat.

Co je to odosobnění nemovitosti?

Odosobnění znamená, že odstraníte vazbu na vás jako na majitele nemovitosti, vaši rodinu a další lidi, kteří nemovitosti užívají. Někteří prodávající v odosobnění nevidí žádný smysl, to je ale obrovský omyl.

Chyba č. 7 – Nemovitost není odosobněna

A proč je důležité nemovitost při prodeji odosobnit?

Pokoj

Odosobnění nemovitosti má velký význam nejen u citově založených lidí. Pomůžete potenciálním kupcům probudit při prohlídce pocit domova. Pokud se vám podaří, že se lidé budou ve vašem bytě či rodinném domě cítit dobře, v bezpečí a v pohodě, prostě jako doma, pravděpodobnost, že nemovitost prodáte pro vás výhodněji, bude vyšší. Jak jsem psal dříve “lidé kupují nemovitosti emocionálně a pak se snaží své rozhodnutí zdůvodnit racionálně”. Pokud v nemovitosti budou rušivé vlivy, které mají vazbu na stávající obyvatele nebo dokonce obyvatele minulé – zesnulé, pravděpodobnost, že uděláte dobrý obchod, může významně klesnout.

Jak mám odosobnit nemovitost, ve které bydlím?

Odosobnit nemovitost, ve které bydlíte, je sice o něco těžší než, když je prázdná, nikoli však nemožné. Snažte se v takovém případě odstranit veškeré rodinné fotografie ze zdí, z polic, schovejte před každou prohlídkou veškeré vaše hygienické potřeby do skříní (např. kartáčky na zuby, kosmetiku atd.). Stejně tak i oblečení a prádlo na žehlení mát být očím potenciálních kupců skryto. Nejste-li si jisti, co skrýt, tak platí stejné pravidlo, jako při fotografování, tj. “odstraňte před prohlídkou vše, co je větší než fotbalový míč”. Jedině tak lépe vytvořit nerušený dojem z prohlídky. Před ani při prohlídce s klientem nepřipravujte ani nekonzumujte jídlo, maximálně tak kávu, která provoní nemovitost příjemnou vůní. Čím méně členů rodiny bude u prohlídky, tím lépe. Pokud zrovna celá vaše rodina bude sedět u večeře či bude společně sledovat oblíbený film a do toho přijdou zájemci o koupi, budou se cítit, že obtěžují, i když jim desetkrát řeknete, že je nerušíte. A v takové atmosféře umožnit klientům užít si dojem z nemovitosti a vychutnat si atmosféru dramaticky klesá a s ní i šance na dobrý prodej.

Celkový dojem z nemovitosti hraje při prodeji stále větší roli. Pokud je v nemovitosti nepořádek, rozházené osobní věci, či nemovitost není v dobrém stavu, může potenciální klient dojít k závěru, že majitel má nepořádek i ve svém osobním životě a takový prodávající neskýtá záruku bezproblémového prodeje. Nemovitost je odrazem osobnosti majitele a i ten může zájemce o koupi odradit od nákupu.

Podívejte, jak takové odosobnění může vypadat.

Home staging

Na trzích, kde panuje tvrdá konkurence a vysoká nabídka nemovitostí je běžné objednat službu “předprodejní příprava nemovitosti” (tzv. homestaging). U nás tato služba není zatím tak využívaná, takže ani statistiky z ČR nemáme k dispozici, nicméně např. v USA, kde tuto službu realitní kanceláře standardně nabízí, statistiky říkají, že díky předprodejní přípravě se nemovitost prodá o 5 až 10% vyšší cenu.

V čím lepším světle dokážete nemovitost prezentovat potenciálním kupcům a odstranit vazby na uživatele nemovitosti, tím lepších výsledků při prodeji můžete dosáhnout.

V naší kanceláři je bytová architektka, která se předprodejní přípravě nemovitosti věnuje. Je to jedna z realitních služeb, které prodávajícím můžeme nabídnout. Pro více informací o této službě mě neváhejte kdykoli kontaktovat.

Petr Podlešák
Petr Podlešák

Článek napsal: Petr Podlešák

PS: Dočetli jste, až sem. To znamená, že vás prodej zřejmě baví. Zvažte, jestli byste se chtěli věnovat práci realitního makléře. Hledáme lidi, kteří mají vášeň pro prodej.