Jaká je provize realitních kanceláří

Provize realitní kanceláře

Na trhu existují realitky, které prodají vaši nemovitost zdarma, nízkonákladové realitky a realitky s kompletními službami. Liší se výší provize. Jak si vybrat tu pravou.

Prodávající se často snaží vybírat kancelář jen podle výše provize. Můžete mít kanceláře, která vám prodá nemovitost bez provize, za 2 % za 4%, ale dokonce i za více než 6 %.

Levnější však nemusí být vždy výhodnější.

Všechny kanceláře vaši nemovitost mohou prodat, ale ten podstatný rozdíl je: “Jak úspěšně”.

Vždy poměřujte výši provize s tím, jaké služby odměna realitní kanceláře zahrnuje.

Není jedna tržní cena nemovitosti. Jsou jich tisíce

To, jakou cenu získáte, bude záležet na tom, co vše bude realitní kancelář pro prodej nemovitosti dělat.

Nízká provize znamená i nízké investice do propagace, a to se může projevit nižším výnosem z prodeje.

Čím více potenciálních kupců oslovíte, tím lépe můžete prodat.

Menší investice do propagace mají často za následek to, že sice ušetříte na nákladech, ale neprodáte tak dobře, jak byste mohli. Ušetřit se dá na čemkoli. Např. i tomu, že veškeré smlouvy si makléř připravuje sám bez právníka. Kupní cena není uložena u advokáta, ale v realitní kanceláři. Atd.

Aby to nebylo tak jednoduché, tak rozhodně neplatí ani to, že vysoká provize = perfektní realitní služby. Bohužel je stále na trhu dost realitních makléřů, kteří neznalé klienty napálí vysokou provizi a moc pro ně neudělají a jejich realitka jim to toleruje, hlavně, že makléř dělá obchody.

Nejzákeřnější způsob získávání vysoké provize je finta “prodej bez provize“. To jsem popsal v článku:

Nejběžnější provize realitních kanceláří se pohybuje v rozpětí mezi 3 až 5 % + DPH v závislosti na ceně nemovitosti a rozsahu nabízených služeb. V menších obcích a na venkově, kde jsou ceny nemovitotí pod 1 milión může být procentuální výše provize i vyšší.

V Alfě se provize za zprostředkování prodeje pohybuje přesně v tomto rozmezí.

Někomu to i přesto může připadat příliš, ale dobrá realitka by vám měla být schopna prodat za vyšší cenu, než dokážete sami právě tím, že osloví mnohem více klientů, než dokážete sami. Na službách dobré realitky byste měli peníze vydělat nikoli prodělat.

Příklad

Co myslíte, je lepší si najmout makléře, jehož provize je 2 % a bude schopen prodat váš byt za 3 milióny nebo makléře, který si sice naúčtuje 5 %, ale díky svým obchodním dovednostem a investicím do marketingu bude váš byt schopen prodat za 3,2 mil?

V prvním případě vám po odečtení provize zůstane 2.940.000 Kč ve druhém případě 3.040.000 Kč.

Který makléř je pak dražší?

Pro prodávající je jednoduché si spočítat, kolik ušetří, ale téměř nemožné zjistit škodu ná menším výnosu z toho, že si najmou špatnou realitní kancelář.

Proto vždy poměřujte výši provize s tím, jaké služby odměna realitní kanceláře zahrnuje.