Má profese realitního makléře budoucnost, nebo v brzké době vyhyneme jako mamuti?

Realitní makléřka Albina Kashkarova

Poslední dobou vznikají jako houby po dešti nové a nové online služby pro prodávající nemovitostí, které deklarují, že se s jejich pomocí dá ušetřit na provizi realitních makléřů. Nabízejí online odhad nemovitostí, inzerci na realitních serverech, přípravu smluv a to vše za minimální poplatky. Pro prodávající mohou tyto nabídky vypadat lákavě, zvlášť pokud v práci realitních makléřů…

Doba čtení: 4 minuty

Poslední dobou vznikají jako houby po dešti nové a nové online služby pro prodávající nemovitostí, které deklarují, že se s jejich pomocí dá ušetřit na provizi realitních makléřů. Nabízejí online odhad nemovitostí, inzerci na realitních serverech, přípravu smluv a to vše za minimální poplatky. Pro prodávající mohou tyto nabídky vypadat lákavě, zvlášť pokud v práci realitních makléřů nevidí žádnou přidanou hodnotu. Můžou v brzké budoucnosti podobné realitní služby vytlačit realitní makléře z trhu a úplně je nahradit?

Navrhuji podívat se zblízka na náplň práce realitního makléře. A hned si řekněme, že budeme hovořit o dobrých makléřích, kteří dělají svou práci poctivě, zodpovědně a v nejlepším zájmu svého klienta – prodávajícího.

Dobrý realitní makléř se zpravidla specializuje na nějakou konkrétní lokalitu. Určitý čas tráví tím, že monitoruje realitní trh ve své oblasti: co nového se objevilo a za kolik, jak rychle se prodalo a za jakou cenu apod. Ví, proč se v této konkrétní ulici nemovitosti prodávají dráž nebo naopak levněji než v sousední, a umí poradit prodávajícímu správnou strategii prodeje nemovitosti. Má vlastní databázi poptávek po nemovitostech ve své lokalitě, protože se na něj jako na specialistu pro tuto oblast obracejí potenciální zájemci o koupi.

Vysvětlím, proč při stanovení prodejní ceny nemovitosti nelze spoléhat pouze na online odhad zpracovaný na základě statistických údajů. Tento odhad vám může napovědět jen rámcově, bližší určení ceny je možné pouze při osobní prohlídce nemovitosti. Online odhad totiž nebere v potaz výhled z oken, zda je slyšet ruch zvenčí, zda máte slušné sousedy a další podobné a důležité faktory. A v otázce stavu bytu či domu spoléhá vyloženě na subjektivní hodnocení majitele nemovitosti, jenže pod pojmem byt či dům po rekonstrukci si každý představujeme něco jiného.

Možná právě na základě takových online odhadů se pak objevují na trhu nabídky bytů s nesmyslně vysokými cenami. Tyto byty se pak prodávají dlouhé měsíce a bez výsledků. Nebo naopak kvůli podhodnocenému odhadu prodej proběhne velmi rychle, ale prodávající kvůli tomu přijde o desítky a občas i stovky tisíc korun.

Dobrý realitní makléř je vlastně obchodník s realitami.  Кromě umění správně stanovit prodejní cenu musí také ovládat dovednosti dobrého marketéra:

  • vědět, jak připravit nemovitost (zboží) na trh, aby zaujala co nejvíce zájemců,
  • zajistit maximální propagaci nabídky s ohledem na cílovou skupinu potenciálních kupců a tím vytvořit kolem nemovitosti zvýšenou poptávku, v ideálním případě frontu zájemců,
  • umět s těmito lidmi jednat ve prospěch svého klienta – prodávajícího, aby se nemovitost prodala za maximálně možnou cenu a za podmínek důležitých pro prodávajícího.

Dobrý realitní makléř je schopný organizátor. Zvládne nastavit průběh transakce tak, aby šel jako po másle, komunikuje s prodávajícím, kupujícím, právníky, úřady, bankami anebo hypotečními poradci atd., aby všechno dopadlo k maximální spokojenosti všech zúčastněných.

Dobrý realitní makléř je dovedný psycholog.  Umí naslouchat klientovi, vcítit se do jeho problému a na základě zjištěných informací mu nabídnout nejlepší možné řešení. To žádná online služba nedokáže.

Dobrý realitní makléř není od toho, aby prodávajícímu peníze ušetřil. Jeho hlavním úkolem je, aby prodávajícímu pomohl prodejem nemovitosti co nejvíce peněz získat.

Můžou online služby nahradit realitní makléře? Ano, ale jen ty, kteří nedělají svou práci poctivě a svědomitě, ty, kteří si opravdu myslí, že stačí udělat fotografie na mobil, že homestaging je na nic, že marketing nemovitosti spočívá v inzerci na realitních serverech, že popisu nemovitosti nebo půdorysu nemá smysl se věnovat (stejně to nikdo nečte), že se s cenou nemovitosti nemusí nijak pracovat, ty, kteří na prohlídkách dělají kastelána a jednání nechávají na prodávajícím a kupujícím nebo jejich právnících, ty, kterým je jedno, jak to celé pro zúčastněné dopadne, a jediné, co je zajímá, je jejich provize.

Podtrženo sečteno, pokud chcete prodat svou nemovitost s maximálním ziskem a bez komplikací, obraťte se na správného (dobrého) realitního makléře, který vám to všechno zajistí, navíc s individuálním a lidským přístupem. To vám žádná online služba nenabídne. O vymření realitních makléřů, jak si někteří myslí, se opravdu nebojím 🙂

Albína Kaškarová, makléřka RE/MAX Alfa

Telefon: +420 774 849 270

Albina Kashkarova

Kontaktovat Albínu Kaškarovou

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA od Google s ochranou soukromí a podmínkami používání.