Proč je aukce u některých nemovitostí lepší než klasický prodej

Prodej nemovitosti v aukci

Aukce je za určitých okolnosti mnohem lepší způsob prodeje než klasický prodej. V čem jsou hlavní výhody aukce, u jakých nemovitostí má smysl, a kde je naopak kontraproduktivní. To vše se dnes dozvíte.

Možná jste už jako prodávající nebo kupující zažili podobnou situaci.

Prodává se byt a zájemci volají, aby si domluvili prohlídku. Dejme tomu, že jste prodávající a o váš byt je zájem, domluvili jste si 4 prohlídky za sebou. “To je super“, řeknete si. A prohlídky začínají. První prohlídka není úspěšná, zájemci se byt nelíbí. Jste zklamaní, ale co se dá dělat, život jde dál. Na druhé prohlídce se objeví sympatický manželský pár, který na konci schůzky sděluje “byt se nám líbí, kupujeme ho, hypotéku máme zajištěnou”. Říkáte si “skvělé, máme prodáno“, a tak si plácnete a loučíte se, že vše je na dobré cestě.

Jenže dnes mají přijít další dva zájemci a možná už jsou na cestě. Tak zvednete telefon s tím, že prohlídky zrušíte. Voláte a sympatická paní na druhém konci říká “jsem u vchodu, zrovna jsem vám to chtěla zavolat“. A vy odpovíte “víte, zájemci, co tu právě byli, byt chtějí koupit, takže prohlídka už je zbytečná“. A paní příjemným hlasem odpoví “To mě moc mrzí, ale když už jsem tady, mohu se aspoň přijít podívat, pro případ, že by si to ti první zájemci rozmysleli?” A vy na to “Proč ne, tak pojďte nahoru“. A paní na prohlídce řekne “přesně takový byt hledám pro maminku, víte bydlím kousek od vás a chtěla bych maminku přestěhovat blíž ke sobě, abych se o ni mohla starat. To víte, je ji přes 70 let. Byla bych ochotna vám zaplatit o 100.000 Kč víc. Prosím, dejte mi vědět, kdyby to s prvním zájemcem nedopadlo.”

A drama začíná.

Prvnímu zájemci jste byt slíbili, plácli jste si na to, ale druhá zájemkyně nabízí o 100 tisíc víc. Kde najdete 100 tisíc, si řeknete? Moc by se vám hodili. A co teď. Odmítnete první zájemce? Nebo prvním zavoláte, ať druhou paní přeplatí. Co, když se urazí se slovy “už jsme si přece plácli“.

A co teď. “To jsme se dostali do pěkné šlamastiky”, řeknete si.

Nemusím vám vyprávět, jak se lidé v podobných situacích často chovají. Byl jsem svědkem bezpočtu situací, kdy prodávající místo, aby hráli otevřenou, férovou hru a zavolali prvním zájemcům, co se stalo, tak místo toho začali hrát hru na schovávanou a vymýšleli různé nečestné kulišárny typu “víte, my jsme si prodej rozmysleli, byt si necháme”, aby se pak obratem domluvili s druhým zájemcem a podobně. Nevěříte, že se podobné scénáře odehrávají? Odehrávají, neustále jsme jich v realitách svědkem.

Aukce je transparentní a férový způsob prodeje

Při aukci všechny podobné situace odpadají. V aukci mají všichni zájemci stejnou příležitost. Všem zájemcům nemovitost ukážeme a všem řekneme, že pokud o nemovitost mají zájem, mohou do určitého data předložit svou závaznou nabídku ke koupi. V klidu pak s prodávajícím všechny nabídky vyhodnotíme, posoudíme schopnost kupujících dostát svým závazkům (tj. zaplatit kupní cenu v navrženém termínu atd.), zvážíme další pro a proti a následně prodávajícímu navrhneme nejlepšího kupce. Finální slovo při výběru kupce má vždy prodávající.

Všichni mají stejnou příležitost a rovné podmínky. Nezáleží, kdo přijde první na prohlídku, záleží pouze na nabídce, kterou předloží.  

Aukce je způsob, jak transparentně nemovitost prodat, a přitom dosáhnout maximální výtěžek z prodeje.

U jakých nemovitostí je aukce vhodná

U všech, u kterých se dá předpokládat více zájemců o koupi. Typicky jsou to menší až střední byty o velikostech cca do 80 m2, chaty a chalupy, někdy i menší pozemky do cca 1000 m2. Nevhodné jsou u drahých a luxusních nemovitostí. Poraďte se s našimi aukčními specialisty, jestli vaše nemovitost je pro prodej vhodná. Jejich seznam najdete na stránce Realitní makléři

Co je třeba udělat, aby byla aukce úspěšná

Pro úspěch aukce je nezbytné splnit následující podmínky.

Jasná, férová pravidla aukce a ty striktně dodržovat

Naprosto klíčová je důvěryhodnost a čestné jednání pořadatele, tj. organizující realitní kanceláře a makléře. Jsou totiž lidé, kteří chtějí získat neoprávněnou výhodu, např. tím, že se budou snažit znát další nabídky, aby je mohli o něco málo přeplatit. Proto velmi dbáme na to, abychom měli v týmu pouze poctivé, neúplatné makléře a definovali jsme Pravidla aukcí, podle kterých postupujeme.

Úderná a silná propagace

Pokud na prohlídkové dny nepřijdou žádní zájemce nebo jich přijde málo, těžko se nemovitost dobře prodá. Proto je důležité, aby organizující makléř provedl silný reklamní zásah, díky němuž se o nabídce dozví, co nejvíce lidí. Základem je propagace na internetu (realitní portály, sociální sítě, online kampaně) a propagace v místě. Zveme na prohlídky lidi ze sousedství, informujeme další realitní makléře, ať přivedou své klienty, s tím, že se s nimi podělíme o provizi, obvoláváme došlé poptávky, zveme je na aukce atd. Více zájemců způsobuje, že lidé jsou ochotni nabídnout vyšší, než vyvolávací cenu. K tomu, aby to celé úspěšně fungovalo, musí mít makléř zkušenosti s podobnou formou prodeje.

Chcete se dozvědět další informace o možnostech prodeje vaší nemovitosti v aukci? Kontaktujte nás.

Mám zájem o další informace k aukci

Petr Podlešák

Článek připravil: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa

Co o našich makléřích řekli klienti

Požádali jsme naše klienty, jestli jsou ochotni se vyjádřit k práci našich makléřů před kamerou. Tady jsou jejich autentické výpovědi. Další reference od klientů najdete na reference.