Nejčastější chyby při převodu elektřiny a plynu

elektroměr

I taková banální činnost, jako převod elektřiny / plynu skýtá nebezpečí, která vám mohou způsobit nepříjemné problémy. Pojďme se podívat na nejčastější chyby.

Často se prodávající a kupující domnívají, že převod je jen jednoduché papírování, a proto mu nevěnují příliš pozornosti. Tím si však mohou nepříjemně naběhnout.


Chyba č. 1: Prodávající zruší elektroměr, plynoměr

Někteří prodávají iniciativně bez vědomí kupujícího zruší odběr elektřiny a plynu. Následkem toho distributor odmontuje elektroměr nebo plynoměr. A to je problém, který vede ke konfliktům mezi prodávajícími a kupujícími.

Pokud je totiž elektroměr odmontovaný déle než 14 dní, je třeba pro jeho opětovnou montáž nechat vypracovat revizní zprávu elektroinstalace. Vypracování revizní zprávy stojí několik tisíc a kupující tak bude naštvaný na prodávajícího, že tyto peníze musí zaplatit, právem.

Hrozí však závažnější problém.

U starších nemovitostí se stává, že revizní technik označí elektroinstalaci za nevyhovující současným normám a distributor ji tak nepřipojí k elektrické síti, dokud nebude provedena rekonstrukce elektroinstalace. A ta může být nákladná. Pro kupujícího, který se finančně vysál nákupem samotné nemovitosti to může představovat nepříjemný problém a opět bude právem naštvaný na prodávajícího.

Teoreticky by kupující mohl od prodávajícího vysoudit dodatečnou slevu, protože nevyhovující elektroinstalace by mohla být považována za skrytou vadu. A prodávající nese zákonnou odpovědnost za skryté vady 5 let od prodeje.

Podobným problémům jde snadno předcházet.

Řešení: Stačí, aby se prodávající s kupujícím dohodly na převodu odběru na nového majitele.

Jste-li naším klientem, nemusíte se o nic starat. Záležitosti související s převodem smluv na nového odběratele pro vás zajistíme v rámci prodeje.


Chyba č. 2: Chybné stavy na předávacím protokolu

Při přepisu je důležité pečlivě zkontrolovat stavy na elektroměru, plynoměru a ověřit zdali opravdu stav sedí s číslem elektroměru, plynoměru, který je ve smlouvě.

Občas klienti sice správě opíšou stavy na elektroměru, akorát si spletou vlastní elektroměr s elektroměrem souseda nebo udělají chybu v čísle. Jedna strana transakce je pak nemile překvapena, když ji dojde velký nedoplatek. S odstupem času je problém tento nedoplatek vyřešit.

Řešení: Kontrolujte pečlivě údaje na elektroměru či plynoměru. Mějte u sebe poslední fakturu, abyste si zkontrolovali, že opisujete stavy na správném elektroměru / plynoměru. Někdy je fajn, když si elektroměr vyfotíte. Zaostřete objektiv nejen na stavy elektroměru, ale i na číslo elektroměru.

Jste-li naším klientem, nemusíte se o nic starat. Náš realitní makléř při předání nemovitosti s oběma stranami sepisuje předávací protokol a dohlédne, že je vše v pořádku.

Chcete znát cenu nemovitosti?

Chyba č. 3. Prodávající přestane platit zálohy 

Prodávají ihned po předání nemovitosti zruší platby záloh za energie. To nikdy nedělejte.

Když, jako prodávajícího přestanete platit zálohy v době platnosti smlouvy o odběru, je to porušením podmínek a můžete za to skončit v registru neplatičů, který vám znemožní / zkomplikuje sjednání dalších úvěrů v budoucnu.

Řešení: Prodávající má povinnost platit zálohy až do úspěšného předání nemovitosti. Proto vždy plaťte zálohy až do chvíle, kdy vám distributor oznámí ukončení smluvního stavu. O přeplatky na zálohách nepřijdete. Distributor smlouvu ukončí se stavy a k datu, na kterém jste se s kupujícím dohodli a případný přeplatek vám vrátí na účet, který jste napsali do formulářů k převodu.

Chyba č. 4: Změna distributora trvá i měsíce a vy to nevydržíte

Kupující někdy chtějí mít smlouvu s jiným distributorem, než má prodávající. Převod odběrného místa k jinému distributorovi však trvá i několik měsíců. Ne každému prodávajícímu se líbí, že musí dál platit zálohy. Bohužel řešili jsme i případy, kdy distributoři dokončili převod až po půl roce od předání nemovitosti.

Prodávající musí až do okamžiku převodu platit zálohy, a ne každému se to líbí. Někteří pak v takových situacích elektroměr odpojí (chyba č. 1) nebo přestanou platit zálohy (chyba č 3). Důsledky již znáte.

Řešení: Nejjednodušší a nejrychlejší je, když kupující akceptuje stejného dodavatele jako má prodávající. Po převodu se pak může sám rozhodnout změnit dodavatele, tedy pokud neuzavřel smlouvu na dobu určitou.

Pokud kupující trvá na jiném distributorovi, měl by být prodávající informován, že takový převod trvá delší dobu a měl by být srozuměn s tím, že musí platit zálohy až do chvíle, než je smlouva o odběru ukončena.

Prodáváte-li nemovitost s našimi makléři, ti vás na všechna úskalí včas upozorní.

Pět kritických chyb při prodeji nemovitosti

Získejte seznam kritických chyb, které vás mohou připravit o čas a peníze. A rady, jak se jich vyvarovat.

Chyba č. 5: Nový odběratel je neplatič a převod neproběhne

Zejména u pronájmu se stává, že pronajímatel se dohodne s nájemcem, že smlouva o odběru bude převedena na něj. Bohužel se občas stává, že distributor odmítne smlouvu na nového zákazníka převést, protože je v registru neplatičů.

Řešení: Důkladně si prověřujte zájemce o pronájem. Pokud takový nájemce neplatí závazky vůči dodavatelům elektřiny, plynu, existuje riziko, že nebude platit ani vám.

Pokud pronajímáte nemovitost přes nás, zájemce o pronájem prověřujeme a dokážeme většinu problematických zájemců odhalit. Většinu, nikoli všechny. Prověřujeme exekuce, insolvence, nebankovní registr a osoby hledané policií.

Získejte zdarma odhad ceny nemovitosti

Zadejte kontakt, zavoláme vám, zeptáme se vás na pár otázek k nemovitosti a řekneme vám její rámcovou cenu.

Chyba č. 6. Převod smlouvy o odběru na nájemníka

Převod smlouvy od odběru elektřiny / plynu sice není samo o sobě chyba, ale skrývá nebezpečí.

Pokud převedete smlouvy o odběru na nájemníka, je potřeba, aby s vámi po ukončení nájemního vztahu spolupracoval při opětovném převodu smlouvy na vás. To se ne vždy děje. Někteří nájemníci ukončí nájem tak, že prostě zmizí.

Řešení: Nepřevádějte smlouvy o odběru elektřiny / plynu na nájemníka, nechte si je pod sebou a nájemníkovi odebranou elektřinu, plyn přeúčtovávejte. Buďte zejména opatrnější, když pronajímáte cizincům, protože ti nemají k Česku taková pouta.

Odhad nemovitostiAukce nemovitosti

Zajistíme bezproblémový prodej, pronájem vaší nemovitosti

Ochraňte se před všemi problémy spojenými s prodejem či pronájmem nemovitosti.

Zadané údaje zpracováme dle těchto podmínek.
Petr Podlešák

Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa