
Je obálková metoda vhodná i pro prodej vaší nemovitosti? Jak funguje a co byste při prodeji nemovitosti měli vědět?
Lidé nejčastěji znají obálkovou metodu především jako způsob prodeje a pronájmu obecních bytů.
Obálková metoda je oblíbená pro svoji transparentnost a úspěšnost. V případě obcí navíc snižuje příležitosti úředníků ke korupci.
Obálkovou metodu však můžete využít i vy při prodeji svého bytu, domu či pozemku. Je vhodná po každého, kdo chce prodat za maximální cenu.
Prodávat nemovitosti obálkovou metodou jsme začali v roce 2015. Za tu dobu máme v Alfě za sebou již několik stovek transakcí.
Rád bych se s vámi podělil o 4leté zkušenosti našeho týmu z organizovaní aukcí, o postřehy, výhody a nevýhody.
Co je obálková metoda
Obálková metoda je typ aukce. Někdy se jí také říká soutěž o nejlepší nabídku nebo aukce s tajnou (zapečetěnou) nabídkou ceny.
Obálková metoda proto, že nabídky ke koupi předkládají zájemci o koupi prodávajícímu v zapečetěné obálce.
Klasické obálky jsou pochopitelně ve 21. století na ústupu a nahrazují je elektronické aukční systémy.
U nás v RE/MAX Alfa si zájemci o koupi mohou vybrat, jakou formou nám chtějí nabídku ke koupi doručit. Nejčastěji dostáváme nabídky přes náš elektronický aukční systém, e-mailem, ale někteří – zejména starší lidé – stále preferují doručování nabídek klasicky v zapečetěné obálce.
Všechny došlé nabídky předkládáme prodávajícímu.
Nejlepší nabídka vyhrává
Nejlepší nabídka nemusí nutně znamenat nabídku nejvyšší ceny.
Při rozhodování mohou hrát roli další kritéria, která jsou pro prodávajícího důležitá.
A také se občas stává, že prodávající upřednostní jinou než nejvyšší cenovou nabídku.
Například pokud prodávající spěchá, může upřednostnit zájemce, který nabízí rychlejší platbu, i když nižší cenu.
Nebo se občas stává, že prodávající upřednostní kupce, který prodávajícímu nabídne delší dobu na vystěhování.
Rozhodnutí, komu prodat, je výhradně na majiteli. Realitní makléř je při soutěži poradcem při výběru. Může například prodávajícího upozornit na nereálné sliby či platební podmínky zájemců atd.
Výhody obálkové metody
1. Transparentnost a efektivita
Výhoda spočívá především v transparentnosti a efektivitě prodeje.
2. Stejná příležitost pro všechny
Všichni zájemci mají stejnou příležitost ke koupi. Nerozhoduje, kdo přijde na prohlídku první, druhý či třetí. Nikdo není zvýhodňován.
3. Rychlost
Pokud je prodej formou obálkové metody dobře zorganizovaný, nemovitost se prodá relativně rychle a přitom dobře. Zároveň je stanoven pevný termín uzávěrky podávání nabídek, takže zájemci mají dostatek času, aby učinili zralé kupní rozhodnutí a nemusí se stresovat, pokud se na prohlídce vysněné nemovitosti objeví další vážní zájemci.
4. Prodej za maximální cenu
Kupci se sami rozhodnou, jakou nabídku ke koupi prodávajícímu předloží. Mohou nabídnout vyšší, nižší, anebo vyvolávací cenu.
Na rychle rostoucím realitním trhu, který v posledních letech zažíváme, soutěž mezi kupujícími způsobuje, že se nemovitost opravdu prodá za maximální cenu.
Veškerý výnos z prodeje náleží prodávajícímu. Naší realitní kanceláři náleží jen předem stanovená odměna.
Nevýhody obálkové metody
Prodej obálkovou metodou je sice v principu jednoduchý, ale náročnější na přípravu, marketing a důvěryhodnost pořadatele než běžný prodej. A v tom mohou být i hlavní nevýhody.
1. Příprava
Organizátor obálkové metody musí celý prodej dobře zorganizovat, vytvořit jasná pravidla a ošetřit všechny potenciální problémy. Je to náročnější než klasický prodej a nezvládnutá příprava může skončit fiaskem.
2. Marketing
Aby byl prodej úspěšný, musí prodejce udělat intenzivní reklamní zásah, který přivede v krátké době co nejvíce zájemců. Pokud se totiž nemovitost špatně zpropaguje, může přijít málo lidí a nemovitost se nevysoutěží, jak by mohla. Dokonce se může stát, že se takto vůbec neprodá. Udělat intenzivní, kvalitní reklamní zásah vyžaduje zkušenosti z prodeje a marketingu. Pokud je prodávající nemá, jeho šance na úspěch dramaticky klesá.
3. Některé lidi obálková metoda odrazuje
Ne všichni kupující obálkovou metodu vítají. To je holý fakt. Někteří lidé nám otevřeně říkají, že pokud bude prodej organizován formou soutěže, že o nemovitost nemají zájem.
To se samozřejmě může jevit jako velká nevýhoda, ale ve skutečnosti o soutěž nemají zájem především lidé, kteří nejsou ochotni nabídnout vyšší cenu pro prodávajícího, takže jejich ztráta nemá na prodej tak zásadní dopad.
4. Důvěryhodnost pořadatele
Obálková metoda si z minulosti nese škraloup korupce při prodeji státního a obecního majetku. Možná proto jí někteří nedůvěřují. Proto je naprosto nezbytné, aby měl organizátor dobrou pověst a byl garantem, že vše proběhne podle předem stanovených pravidel.
Bohužel se nám často stává, že nás zájemci chtějí uplácet, aby se dozvěděli informace o ostatních nabídkách. Někdy se nás pokouší uplatit ve chvíli, kdy nevyhrají, s tím, že po vyhlášení výsledků nabídnou vyšší cenu. Takové jednání je v rozporu s našimi aukčními pravidly. A jsou další způsoby, jak se mohou zájemci pokusit aukci rozbít.
Aby se soutěž obálkovou metodou povedla, musí zájemci důvěřovat pořadateli a tomu, že proběhne podle pravidel, jinak se jí nezúčastní. Nikdo nechce dělat křoví ve zkorumpovaném cirkusu.
I z těchto důvodů velmi lpíme na morální kredibilitě našich makléřů. Navíc makléř, který by se v Alfě byť jen pokusil úplatek přijmout, by na minutu skočil a byl by souzen za náhradu škody.
Svěřte prodej formou obálkové metody nám, máte jistotu, že vše proběhne čistě a podle pravidel.
E-systémy dohlížejí na lidská selhání
Elektronické systémy na rozdíl od klasických obálek umí dohlédnout i na morální selhání pracovníků.
Systém, který používáme v RE/MAXu, neumožňuje, aby makléř, který aukci organizuje, viděl došlé nabídky před uzávěrkou. Tím je zajištěno, že nikdo nemůže o došlých nabídkách informovat ostatní soutěžitele, a tím ovlivňovat průběh ve svůj prospěch. Žádný pracovník ani nemůže vyřadit některé došlé nabídky. Vyhodnocení soutěže pak často probíhá za účasti prodávajícího, který má o všech došlých nabídkách dokonalý přehled.
Budoucnost obálkové metody
Prodej nemovitostí obálkovou metodou má podle mě perspektivní budoucnost.
Pochopitelně se bude čím dál více rozšiřovat podávání nabídek prostřednictvím elektronických systémů, které dohlédnou na selhání lidského faktoru, a podávání nabídek v klasických obálkách bude na ústupu.
Jsou země, kde se nemovitosti formou obálkové metody prodávají naprosto běžně. Např. Kanada, kde jsme se inspirovali i my v Alfě, USA nebo Austrálie. V Evropě se nemovitosti v aukci běžně prodávají např. v Norsku, rozšiřují se i v Německu a dalších zemích.
Mám zájem prodat nemovitost obálkovou metodou

Klienti řekli o aukcích
Požádali jsme prodávající klienty, pro které jsme zorganizovali aukci, jak byli spokojeni s výsledkem prodeje. Další recenze od našich klientů najdete na stránce Recenze.