Obálková metoda, výborný způsob prodeje nemovitosti

Prodej obálkovou metodou

Je obálková metoda vhodná i pro prodej vaší nemovitosti? Jak funguje a co byste při prodeji nemovitosti měli vědět.

Obsah
Co je obálková metoda
Nejlepší nabídka vyhrává
Výhody obálkové metody
Nevýhody obálkové metody
E-systémy dohlížejí na lidská selhání
Budoucnost obálkové metody
Mám zájem prodat obálkovou metodou

Lidé nejčastěji znají obálkovou metodu především jako způsob prodeje a pronájmu obecních bytů.

Obálková metoda je oblíbená pro svoji transparentnost a úspěšnost. A v případě obcí navíc snižuje příležitosti úředníků ke korupci.

Obálkovou metodu však můžete využít i vy při prodeji svého bytu, domu či pozemku. Je vhodná po každého, kdo chce prodat za maximální cenu.

Prodávat nemovitosti obálkovou metodou jsme začali v roce 2015. Za tu dobu máme v Alfě za sebou již několik stovek transakcí.

Rád bych se s vámi podělil o 4. leté zkušenosti našeho týmu z organizovaní aukcí, o postřehy, výhody a nevýhody.

Co je obálková metoda

Obálková metoda je typ aukce. Někdy se ji také říká soutěž o nejlepší nabídku.

Obálková metoda proto, že nabídky ke koupi předkládají zájemci o koupi prodávajícímu v zapečetěné obálce.

Klasické obálky jsou pochopitelně v 21. století na ústupu a nahrazují je elektronické aukční systémy.

U nás v Alfě si zájemci o koupi mohou vybrat, jakou formou nám chtějí nabídku ke koupi doručit. Nejčastěji dostáváme nabídky přes náš elektronický aukční systém, emailem, ale někteří, zejména starší lidé, stále preferují doručování nabídek klasicky v zapečetěné obálce. 

Všechny došlé nabídky předkládáme prodávajícímu.

Nejlepší nabídka vyhrává

Nejlepší nabídka nemusí nutně znamenat nabídku nejvyšší ceny.

Při rozhodování mohou hrát roli další kritéria, která jsou pro prodávajícího důležitá.

A také se občas stává, že prodávající upřednostní jinou než nejvyšší cenovou nabídku.

Například, pokud prodávající spěchá, může upřednostnit zájemce, který nabízí rychlejší platbu, i když nižší cenu.

Nebo se občas stává, že prodávající upřednostní kupce, který prodávajícímu nabídne delší dobu na vystěhování.

Rozhodnutí, komu prodat, je výhradně na majiteli. Realitní makléř je při soutěži poradcem při výběru. Může například prodávajícího upozornit na nereálné sliby či platební podmínky zájemců atd.

Obálky

Výhody obálkové metody

1. Transparentnost a efektivita

Výhoda spočívá především v transparentnosti a efektivity prodeje.

2. Stejná příležitost pro všechny

Všichni zájemci mají stejnou příležitost ke koupi. Nerozhoduje, kdo přijde na prohlídku první, druhý či třetí. Nikdo není znevýhodňován.

3. Rychlost

Pokud je prodej formou obálkové metody dobře zorganizovaný, nemovitost se prodá relativně rychle a přitom dobře. Zároveň je stanoven pevný termín uzávěrky podávání nabídek, takže zájemci mají dostatek času, aby učinili zralé kupní rozhodnutí a nemusí stresovat, pokud se na prohlídce vysněné nemovitosti objeví další vážní zájemci.

4. Prodej za maximální cenu

Kupci se sami rozhodnou, jakou nabídku ke koupi prodávajícímu předloží. Mohou nabídnout vyšší, nižší, anebo vyvolávací cenu.

Na rychle rostoucím realitním trhu, který v posledních letech zažíváme, soutěž mezi kupujícími způsobuje, že se nemovitost opravdu prodá za maximální cenu.

Veškerý výnos z prodeje náleží prodávajícímu. Naši realitní kanceláři náleží jen předem stanovená odměna.

Nevýhody obálkové metody

Prodej obálkovou metodou je sice v principu jednoduchý, ale náročný na přípravu, marketing a důvěryhodnost pořadatele než běžný prodej. A v tom mohou být i hlavní nevýhody.

1. Příprava

Organizátor obálkové metody musí dobře celý prodej zorganizovat, vytvořit jasná pravidla a ošetřit všechny potenciální problémy. Je to náročnější než klasický prodej a nezvládnutá příprava může skončit fiaskem.

2. Marketing

Aby byl prodej úspěšný, musí prodejce udělat intenzivní reklamní zásah, který přivede v krátké době co nejvíce zájemců. Pokud se totiž nemovitost špatně zpropaguje, může přijít málo lidí a nemovitost se nevysoutěží, jak by mohla. Dokonce se může stát, že se takto vůbec neprodá. Udělat intenzivní, kvalitní reklamní zásah vyžaduje zkušenosti z prodeje a marketingu. Pokud je prodávající nemá, jeho šance na úspěch dramaticky klesá.

3. Některé lidi obálková metoda odrazuje

Ne všichni kupující obálkovou metodu vítají. To je holý fakt. Někteří lidé nám otevřeně říkají, že pokud bude prodej organizován formou soutěže, že o nemovitost nemají zájem.

To se samozřejmě může jevit jako velká nevýhoda, ale ve skutečnosti o soutěž nemají zájem především lidé, kteří nejsou ochotni nabídnout vyšší cenu pro prodávajícího, takže jejich ztráta nemá na prodej tak zásadní dopad.

4. Důvěryhodnost pořadatele

Obálková metoda si z minulosti nese škraloup korupce při prodeji státního a obecního majetku. A možná proto ji někteří nedůvěřují. Proto je naprosto nezbytné, aby měl organizátor dobrou pověst a byl garantem, že vše proběhne podle předem stanovených pravidel.

Bohužel se nám často stává, že nás zájemci chtějí uplácet, aby se dozvěděli informace o ostatních nabídkách. Někdy se nás pokouší uplatit ve chvíli, kdy nevyhrají, s tím, že po vyhlášení výsledků nabídnou vyšší cenu. Takové jednání je v rozporu s našimi aukčními pravidly. A jsou další způsoby, jak se mohou zájemci pokusit aukci rozbít.

Aby se soutěž obálkovou metodou povedla, musí zájemci důvěřovat pořadateli a důvěřovat tomu, že proběhne podle pravidel, jinak se ji nezúčastní. Nikdo nechce dělat křoví ve zkorumpovaném cirkusu.

I z těchto důvodů velmi lpíme na morální kredibilitě našich makléřů. Navíc makléř, který by se v Alfě byť jen pokusil úplatek přijmout, by na minutu skočil a byl by souzen za náhradu škody.

Svěříte-li organizování obálkové metody nám, máte jistotu, že vše proběhne čistě a podle pravidel.

E-systémy dohlížejí na lidská selhání

Elektronické systémy na rozdíl od klasických obálek mohou dohlédnout i na morální selhání pracovníků.

Systém, který používáme v REMAXu neumožňuje, aby makléř, který aukci organizuje, viděl došlé nabídky před uzávěrkou. Tím je zajištěno, že nikdo nemůže o došlých nabídkách informovat ostatní soutěžitele a tím ovlivňovat průběh ve svůj prospěch. Žádný pracovník, ani nemůže vyřadit některé došlé nabídky. Vyhodnocení soutěže pak často probíhá za účasti prodávajícího, který má o všech došlých nabídkách dokonalý přehled.

Budoucnost obálkové metody

Prodej nemovitostí obálkovou metodou má podle mě perspektivní budoucnost.

Pochopitelně se bude čím dál více rozšiřovat podávání nabídek prostřednictvím elektronických systémů, které dohlédnou na selhání lidského faktoru a na ústupu bude podávání nabídek v klasických obálkách.

Jsou země, kde se nemovitosti formou obálkové metody prodávají naprosto běžně. Např. Kanada, kde jsme se inspirovali i my v Alfě nebo USA, Austrálie. V Evropě se nemovitosti v aukci běžně prodávají např. Norsku, rozšiřují se i v Německu a dalších zemích.

Mám zájem prodat obálkovou metodou

Realitní makléř Petr Podlešák
Petr Podlešák - Realitní praxe od roku 2000

Autor článku: Bc. Petr Podlešák, manažer REMAX Alfa


Klienti o aukcích

Požádali jsme prodávající klienty, pro které jsme zorganizovali aukci, jak byli spokojeni s výsledkem prodeje. Další reference najdete na reference.