
První dojem je při prodeji rodinného domu důležitý stejně jako správně zvolená strategie. Když si zákazníka nezískáte na první dobrou, může vám utéct. Vy pak budete muset zlevnit ze svých požadavků, nejčastěji snížit cenu. Proto kromě vhodné prodejní strategie nepodceňujte prezentaci v inzerátu ani při osobních prohlídkách.
Jak prezentovat rodinný dům a na co se připravit?
1. Reprezentativní exteriér
Ještě před nafocením nemovitosti zútulněte exteriér a jeho blízké okolí:
- Posekejte trávník.
- Odstraňte ze zahrady věci, které zde nemají co dělat (odpady, stavební materiál, pytle…).
- Udržujte čistou a průchodnou příjezdovou cestu.
- Postarejte se o chodník. Žádné pohybující dlaždice, plevel, špína a nevzhledné díry.
- Odstraňte plísně, nečistoty a nevzhledné fleky.
- Keře a stromy by neměly připomínat džungli, ale upravenou zahradu.
- Vyčistěte vchodové dveře.
- Zútulněte okolí vchodu truhlíky a barevnými sezónními květinami.
Díky těmto drobným úkonům vytvoříte zase o kousek atraktivnější prostředí.
Jakmile vkročíte do místa, kde nejste vítáni, poznáte to. Máte nepříjemný úzkostný pocit a říkáte si, ať už jste venku. Stejně tak poznáte místo, kde čeká milé a příjemné přivítání. Nechte své zájemce zažít přesně tento pocit. Docílit toho můžete hned několika způsoby:
Dejte zájemcům tolik času, kolik potřebují
Čekat několik desítek minut na ukončení prohlídky není dvakrát příjemné, přesto na zájemce nijak netlačte a nespěchejte. Koupě domu či bytu je pro ně velké životní rozhodnutí. Větám typu “Nezbývá nám moc času.” “Za chvíli přijde další zájemce.” se raději vyhněte.
Udržujte si odstup
Dovolte zájemcům si o nemovitosti v soukromí popovídat. Nestůjte za nimi a dejte jim vlastní prostor si vše v klidu projít. Pokud jim budete stát neustále za zády, budou nesví, nervózní a budou se snažit co nejdříve odejít. Ideálně přenechte prohlídky a kontakt se zájemci na realitního makléře.
Ukazovat dům není totéž, co byt. Proto zájemcům nabídněte návleky nebo je nenuťte si sundávat obuv. Nabídka pantoflí nemusí být vždy vhodná, někteří lidé se totiž necítí dobře v pantoflích, které nosil někdo cizí. Jiná situace nastává, pokud se v domácnosti nachází koberce. V takovém případě zájemce na tuto situaci mile upozorněte a poproste je, zda by si nemohli obuv na chvíli odložit.
3. Nezapomeňte na topení a klimatizace
Domov je místo, kde se cítíte v bezpečí. Místo, které je příjemné a útulné, nehledě na to, jaké počasí panuje venku. Ukažte zájemcům, že vaše nemovitost může být jejich novým domovem.
Ještě před jejich příchodem nastavte topení či klimatizaci na komfortní teplotu. V zimních měsících zatopte, naopak v parných letních měsících zapněte klimatizaci. Návštěvníci se tak budou cítit příjemně a neuslyšíte otázky typu “Funguje vám topení?” Obzvláště v domech s vysokými stropy a ve střešních bytech je ukázka funkčnosti topení a klimatizace velké plus. Zájemci tak budou mít hned lepší představu, jak se v domácnosti žije.
4. Vytvořte útulnou atmosféru
Ukažte všem, jak příjemně se dá v nabízeném domě žít. Už od začátku myslete na to, že zájemcům neukazujete jen další dům na prodej. Vy jim ukazujete jejich nový budoucí domov. Využijte proto předností domu a odhalte jim kouzlo vaší nemovitosti.
Zapalte oheň v krbu
Ať už je jaro, léto, podzim nebo zima, oheň v krbu vždy vytvoří romantickou atmosféru.
Zapněte fontány, jezírka a venkovní dekorace
Fontána a tekoucí voda je velmi uklidňující na pohled i zvuk. Pokud máte na zahradě takový poklad, zapněte jej ještě před příchodem návštěvníků.
Pusťte klidnou hudbu
Příjemnou atmosféru můžete vytvořit i pomocí klidné, relaxační hudby. Hlasitost udržujte v takové výši, aby se lidé mohli bez problému domluvit a zároveň aby byla hudba slyšitelná.
Nechte rodinný dům zazářit
Ukažte ho v tom nejlepším světle a vyzdvihněte jeho největší přednosti. To, že má drobné nedostatky, vůbec nevadí. I tak může být pro některé zájemce perfektní.
5. Věnujte pozornost vůni
Říkáte si, že na zájemce zapůsobíte nejen klidnou hudbou, ale i příjemnou vůni? Tak buďte opatrní. Vnímání vůní je u lidí velmi individuální. Někdo má citlivější nos, někomu zase nedělá dobře vanilka a jinému z výrazných parfémů slzí oči. Proto se vyhýbejte jakýmkoliv výraznějším vůním a svíčkám. Nejlepší přírodní aroma, které potěší všechny návštěvníky, je svěží čerstvý vzduch. Pokud venku nevládne smog, nepříjemný odér a hluk, otevřete okna a vyvětrejte. Skvělou atmosféru také vykouzlí vůně z kuchyně. Ale ty pravé, co vznikají při pečení nebo vaření. Proto se nebojte pohostit návštěvníky bábovkou, tyčinkami z listového těsta, výběrovou kávou nebo jinou voňavou dobrotou.
6. Rozsviťte byt do posledního kouta
Roztáhněte závěsy, žaluzie a rolety. Nechte do místnosti vstoupit denní světlo a když bude potřeba, všude rozsviťte. Zájemci si během prohlídky budou moci prohlédnout v klidu celou nemovitost a nebudou muset hledat vypínače a šuškat si, co se asi skrývá vzadu v té tmavé místnosti. Světlo navíc působí pozitivně, energicky a dokáže místnost i opticky zvětšit.
7. Nabídněte zájemcům občerstvení
Chcete, aby se cítili návštěvníci komfortně, chvíli se zdrželi nebo s nimi chcete jen navázat přátelský rozhovor? Nabídněte jim občerstvení. Stačí drobné slané pečivo a karafa čisté vody. Uvolníte tak atmosféru a zájemci budou vědět, že je o ně skvěle postaráno.
8. Zapracujte na zpětné vazbě
Nezapomeňte získat zpětnou vazbu. Jedná se o velmi důležitý věc v celém prodeji. Jen tak budete vědět, na čem více zapracovat a jak si dál počínat. Musíte zjistit a zaznamenat, jak byli zájemci spokojeni, zda se jim dům líbit/nelíbil a co by případně zlepšili.
Pokud se o nic z toho nechcete starat, svěřte prodej do rukou našim realitním makléřům. O všechno se postarají. Vybrat si svého makléře můžete v sekci Realitní makléři.
Jako prodejce a majitel nemovitosti se ujistěte, že spolupracujete se spolehlivým realitním makléřem. Profesionální makléř vám je schopen připravit vhodnou prodejní a marketingovou strategii na míru, předá vám zpětnou vazbu z osobních prohlídek a pomůže vám najít toho nejlepšího kupce.