Špatná propagace, častá chyba při prodeji nemovitosti

Byt na prodej

Čím více lidí oslovíte, tím lépe svou nemovitost prodáte. Většina prodávajících bez realitky osloví max. 10-20 % kupujících oproti kvalitní realitce. Výsledkem je, že prodají nevýhodně.

Doba čtení: 5 minut

I se špatnou propagací můžete nemovitost snadno prodat

Má to však háček.

I když uděláte hrozivou prezentaci nemovitosti se špatným popisem, bez fotografií, umístíte inzerát na nevýznamný realitní portál na internetu, můžete svou nemovitost prodat a dokonce překvapivě snadno.

Pro někoho je lákavé si prodat nemovitost bez realitky a ušetřit za provizi realitní kanceláře. Mnozí takto s prodejem uspěli.

Jenže se špatnou propagací je velmi těžké prodat nemovitost dobře, tj. za maximální možnost cenu. Drtivá většina majitelů, kteří se takto snaží prodat a prodejem se neživí, prodají nemovitost za méně, než za kolik by mohli. Ušetří za provizi realitce třeba 150.000,- Kč, ale přijdou o 300.000,- Kč na prodejní ceně. Jsou pak šťastni.

Je snadné spočítat, kolik ušetříte na provizi realitce, ale nemožné zjistit, o kolik přijdete na prodejní ceně.

Špatně inzerovaná nemovitost bonitní zájemce moc nepřiláká. Přiláká především:

a) Spekulanty, investory a realitky zabývající se výkupy nemovitostí

Podobní kupci se zaměřují právě na vyhledávání špatně prezentovaných nemovitostí, protože je to signál, že se prodávající v prodeji neorientuje, což je pro ně příležitost k dobrému nákupu.

Spekulativními nákupy nemovitostí se zabývá opravdu velké množství lidí a firem, proto vám bude neustále někdo psát a volat. Je téměř nemožné, abyste realitního spekulanta předem poznali. Můžete dostávat i desítky telefonátů denně. Obchodníci na to mají systémy, které monitorují soukromou inzerci. Zprvu budete mít dojem, že je o vaši nemovitost velký zájem a jak je to skvělé. Ano, zájem bude, mnohem horší to ale bude s nabídkami, které budete dostávat. Zájemci vás budou tlačit ke slevě. Budou vám vysvětlovat a dávat argumenty, proč vaše nemovitost nemá takovou hodnotu, za jakou ji inzerujete.

A pokud vám to bude říkat dlouhodobě hodně lidí, nakonec vás ke slevě někdo z nich přesvědčí. Mnozí majitelé, když nezmění přístup k prodeji, ztratí čas, který na prodej nemovitosti mají. Často totiž musí nemovitost prodat do nějaké doby, protože musí např. zaplatit závazky, koupit jinou nemovitost atd. A pokud ten čas promrhají neefektivním způsobem prodeje, nakonec přistoupí na nevýhodné podmínky.

b) Nebonitní kupce, kteří chtějí ušetřit za každou cenu

Myslí si, že ušetří tím, že budou hledat inzeráty majitelů, a vyhýbají se realitním kancelářím. Nemají dost peněz a tak budou vyvíjet tlak na cenu. 

c) Začínající makléře, kteří vám budou nabízet své služby

Začínající makléři nemají většinou na propagaci svých služeb, proto často začínají tak, že kontaktují majitele, kteří prodávají bez realitky. Je to poměrně běžná praxe. Je to totiž levné. A tak se na vás sletí začínající realitní makléři jak vosy na med a bombardují vás návrhy na spolupráci. 

Např. server Bezrealitky.cz se snaží své inzerenty proti realitním makléřům a systémům monitorující soukromou inzerci chránit tak, že si prodávající mohou v inzerci nastavit, aby je zájemci kontaktovali pouze písemně nebo dokonce poté, co se na portálu sami zaregistrují. Nejenže to k ničemu není, ale ještě to staví zeď, která ještě více odrazuje kvalitní zájemce o koupi.

Skutečně kvalitní, bonitní kupce na špatnou prezentaci s největší pravděpodobností nezískáte. Jsou sice výjimky, ale není to moc časté.

Nevěříte? Vyzkoušejte si to a uvidíte.

Jak lépe prodat nemovitost

Pokud si však celé prodejní martyrium chcete usnadnit tak:

  • Udělejte perfektní prezentaci nemovitosti a kvalitně inzerujte. Základem je kvalitní a přesný popis nemovitosti, půdorysy, fotografie nejlépe od profesionálního fotografa, fotostaging, videoprezentace. Pokud v nemovitosti nebydlíte, ještě lepší je homestaging.
  • Inzerujte na větším množství realitních serverů. Inzerát za pár stovek na jednom serveru vám k úspěšnému prodeji téměř nikdy nestačí, pravidelně inzerát topujte, ideálně obden (tím ho posunete ve vyhledávání výše a bude tak na očích, aby se v inzerci se nepropadl), inzerujte na sociálních sítích (např. Facebook, YouTube, Instagram). Kvalitní marketing stojí peníze, ale pokud ho budete dělat dobře, vyplatí se vám to. Ale na rovinu, i když to budete dělat sebelépe, nepodaří se vám oslovit více než 15 % zájemců oproti tomu, kolik dokážeme oslovit my v Alfě. Kvalitní marketing je složitý a čím dál složitější i pro realitní makléře, natož pro někoho, kdo se obchodování neživí.

Určitě si na prodej nemovitosti pořiďte jiný telefon se samostatnou SIM kartou a založte samostatnou e-mailovou adresu. Obchodní techniky některých zájemců jsou velmi agresivní a budou vám opakovaně volat a psát i několik měsíců.

Obrňte se velkou trpělivostí. Nechci vás strašit, možná budete mít štěstí na lidi a vše proběhne bez problémů, ale často problémy nastanou. Ve snaze levně koupit budou někteří zkoušet různé triky, budou vaši nemovitost kritizovat, říkat vám, co všechno je na ní špatně, budou se snažit využít vaší finanční a časově tísně, aby získali slevu, a mnoho dalšího.

Pokud jste zkoušeli nemovitost prodat sami bez realitky a přestalo vás to bavit, svěřte prodej nemovitosti nám. Ochráníme vás před všemi nástrahami realitního trhu a ještě vaši nemovitost prodáme výhodněji.

Prodejte svůj byt nebo dům výhodněji s RE/MAX Alfa

Vyvarujte se všech chyb, nástrah realitního trhu a prodejte s jistotou s námi.

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA od Google s ochranou soukromí a podmínkami používání.

Petr Podlešák

Článek připravil: Petr Podlešák, manažer kanceláře RE/MAX Alfa