Změna trvalého pobytu: Co vás čeká a nemine?

S prodejem a nákupem nemovitosti často souvisí změna trvalého bydliště. Pokud se to bude týkat i vás, připravte si kalendář a propisku, čeká vás obíhání úřadů. Není to však tak strašné jako dříve, protože od roku 2012 se můžete spolehnout za základní registry. Díky nim už nemusíte obíhat všechny úřady a hlásit změnu na každém zvlášť. Většina úřadů si data, která potřebuje, díky registrům předává mezi sebou automaticky. Nicméně i tak není změna úplně bez práce. Kam tedy musíte zajít, co k tomu potřebujete a na co nesmíte zapomenout? V tomto článku najdete praktické rady a tipy, jak změnit trvalé bydliště rychle a bez komplikací.

Jak na změnu trvalého pobytu

#1 Návštěva úřadu a potřebné dokumenty

Začít byste měli na obecním úřadě (případně úřadě městské části nebo městského obvodu). Vaše cesta povede na Ohlašovnu, kde si vyzvednete malý žlutý formulář s názvem Přihlašovací lístek k trvalému pobytu. Bývá obvykle dostupný v čekárně na stolech. Pokud se stěhujete do velkého města, doporučujeme si lístek předem stáhnout, vytisknout a vyplnit doma, ať se pak nemusíte stresovat hledáním a vypisováním papírku v plné čekárně. Veškeré formuláře jsou zdarma ke stažení na stránkách Ministerstva vnitra.

Změna trvalého pobytu nemusí být vždy tahanice po úřadech. Když si to naplánujete a vychytáte vhodný den, můžete mít za pár hodin hotovo.

Připravte si také poplatek za změnu trvalého pobytu 50 Kč (děti a mladiství pod 15 let mají změnu zdarma). V případě, že se stěhujete do zahraničí, činí poplatek 150 Kč a žádáte-li o zrušení trvalého pobytu jiné osoby (například jste majitel nemovitosti a chcete odhlásit nájemníka), vyjde vás to na 300 Kč.

Aby mohl úřad vaši žádost přijmout, bude potřebovat navíc potvrzení, že na dané adrese skutečně budete bydlet. To může mít formu:

  • kupní smlouvy nemovitosti a vyrozumění o provedení vkladu vlastnického práva.,
  • výpis z katastru nemovitostí
  • v případě nájmu originál nájemní smlouvy (souhlas majitele nemovitosti nepotřebujete),
  • nemáte-li nájemní smlouvu, pak úředně ověřený souhlas oprávněné osoby (typicky majitel nemovitosti)
  • v případě podnájmu družstevního bytu, pak doklad člena družstva, že je opravdu členem družstva. 

Jako majitel nemovitosti také můžete udělit souhlas dalším osobám (manželce, manželovi, dětem atd.). V takovém případě doporučujeme navštívit úřad společně. Pokud se vás netýká ani jedna možnost, podepíšete na úřadě pouze ohlášení změny trvalého pobytu.

Na oplátku vám úřednice odstřihne roh občanského průkazu a vystaví dokument o změně trvalého pobytu, se kterým se dostavíte na oddělení dokladů.

#2 Žádost o nový občanský průkaz

Vaše cesta z Ohlašovny by měla vést přímo na oddělení občanských průkazů. Pokud chcete předejít frontě a dlouhému čekání, můžete se předem objednat na konkrétní den a čas. Mnohé úřady totiž umožňují on-line rezervaci.

Nepotřebujete žádnou fotografii, speciálně vyplněný formulář ani poplatek (vystavení je v tomto případě zdarma). Bohatě si vystačíte s dokladem z Ohlašovny a starým občanským průkazem. O nový OP musíte zažádat do 15 pracovních dní od nahlášení změny.

Jak na změnu trvalého pobytu

Nezapomeňte si při cestě na úřady peníze na úhradu poplatků, ne všude akceptují platební karty.

#3 Žádost o nový řidičský průkaz

Pokud si měníte trvalý pobyt v rámci jednoho města či obce, není potřeba o nový řidičák žádat. Nový řidičský průkaz se vás týká jen tehdy, stěhujete-li se z jednoho města do druhého. V takovém případě je nutné nahlásit změnu do 5 pracovních dní na příslušném obecním úřadě s rozšířenou působností tam, kam jste se přestěhovali.

#4 Registr vozidel

Vlastníte-li auto, tak kromě řidičáku musíte nahlásit také změnu v registru vozidel. Nezapomeňte si sebou vzít velký i malý technický průkaz, do kterého se změna musí zaznamenat.

#5 Podnikatelé a živnostenský úřad

Podnikáte-li, určitě vás zajímá další postup vzhledem k úřadům. Jestli jste měli sídlo uvedené na předchozí adrese, nemusíte na živnostenský úřad nic hlásit. Se změnou trvalého pobytu se vám automaticky upraví i sídlo. Určitě si však provedení změny zkontrolujte v živnostenském registru  na www.rzp.cz. Pokud se změna sídla neprojevila, to se občas může stát, musíte navštívit živnostenský úřad a tuto změnu nahlásit osobně do 10 pracovních dní a uhradit správní poplatek 100 Kč.

Jako podnikatel registrovaný k dani také nemusíte ani obíhat finanční úřad. Díky základním registrům se sám postará o převedení místní příslušnosti na nový úřad v místě trvalého bydliště a o všem vás informuje dopisem či datovou zprávou. 

#6 Pojišťovna a ČSSZ

Pojišťovny a správa sociální zabezpečení jsou také napojeny na základní registry, takže změnu trvalého bydliště provedou sami. I v tomto případě si radši ověřte, že vaše pojišťovna a SSZ mají ve své evidenci aktualizované údaje. Pokud ne, změnu jim ohlaste sami, předejte tím zbytečným komplikacím.

#7 Ostatní instituce

Další postup už záleží na vašem konkrétním případě. Změnu byste měli také nahlásit:

  • bankám a finančním institucím,
  • telefonním operátorům,
  • poště (například kvůli platbě SIPO),
  • dodavatelům energií (plyn, elektřina)
  • lékařům,
  • apod.

Pár praktických rad na závěr

Na všechno pobíhání, prověření registrů na internetu a telefonování vám doporučujeme vyhradit si jedno dopoledne. Podívejte se také dopředu, zda mají úřady v ten den otevřeno a hlavně od kolika hodin. Není nic příjemného zjistit, že jste vážili cestu naprosto zbytečně.

Tam, kde to jde, vyřešte ohlášení změny po telefonu nebo přes online rozhraní, pokud ho nabízí. Dodavatelé energií např. na CEZ, EON nebo PRE mají online webové rozhraní, ve kterém můžete změny snadno provést, pokud toto rozhraní využíváte.  A pro případ, že narazíte na noční můru všech – nekonečně dlouhé fronty na úřadech – si doporučujeme vzít něco příjemného na čtení. Ať vám ten čas rychleji utíká.

 

Mohlo by vás také zajímat...

Jak probíhá dědické řízení a následný prodej nemovitosti získané v dědictví Dědíte nemovitost a zajímá vás, jak probíhá dědické řízení a její případný následný prodej? Úmrtí je většinou spojeno se smutkem. Zvlášť, pokud se jedná o vaše rodiče, prarodiče či další nejbližší příbuzné. Emoce jsou o to intenzivnější, pokud dědíte...
Proč je koupě bytu jako svatba? Koupě bytu může být buď splněním krásného snu nebo noční můrou a otravným závazkem, ze kterého je těžké se vykroutit. Možná i vy právě teď vybíráte svůj nový domov. Víte, co všechno můžete při prohlídce zjistit a na co si máte dát pozor? Víte, že...
Rizika předání nemovitostí kupujícímu před provedením vkladu. Dohodnou-li se smluvní strany na prodeji nemovitosti, probíhá to obvykle tak, že se podepíše kupní smlouva, potom následuje návrh na zápis kupujícího jako vlastníka do katastru nemovitostí. K předání nemovitosti kupujícímu zpravidla dochází až poté, ...
Prodáváte si nemovitost sami bez realitky? Provedeme analýzu vaší inzerce a doporučíme vhodný prodejní postup. Průzkumy ukazují, že lidé, kteří si nemovitost prodávají sami a nemají s prodejem žádné či malé zkušenosti se dopouští mnoha chyb. Některé chyby jsou fatální a stojí a mohou stát i statisíce korun. My vás na chyby upozorníme a doporučíme vhodný postu...
2018-11-06T20:11:11+00:00