Jak MLS pomáhá lépe prodávat nemovitosti

MLS - párování prodávajících a kupujících

MLS je nenahraditelným prodejním nástrojem. Jak pomáhá výhodněji a rychleji prodat nemovitosti. Kdy ho oceníte.

Co je to MLS

MLS (z angličtiny multiple listing service) je online počítačový systém, který automaticky a nepřetržitě páruje vložené nabídky nemovitostí s poptávkami. A pokud zjistí shodu, informuje o tom klienty i makléře emailem. MLS významně zefektivňuje prodej nemovitostí.

Jak MLS funguje v praxi

Představte si, že makléř pan Novák prodává svému klientovi byt. Na prohlídku mu chodí zájemci a byt koupí až 10. klient v pořadí.

Předchozích 9 klientů byt nekoupí. Možná se jim nelíbí dispozice, vzhled, okolí domu atd. Stále však těchto 9 lidí, chce byt koupit. A šikovný makléř se jich zeptá, jak by měl jejich vysněný byt vypadat a jejich poptávku vloží do MLS systému.

A MLS začne párovat vložené nabídky s poptávkami. Jakmile najde vhodné nemovitosti, pošle je zájemcům emailem a informuje i makléře.

Může se stát, že zrovna teď žádná vhodná nabídka, která by klientům pana Nováka vyhovovala, v systému není. To ale nevadí. Systém pracuje neustále. Může se stát, že jiný makléř z druhého konce města za měsíc získá do nabídky byt na prodej, který klientům bude vyhovovat. Systém to ihned rozpozná a pošle mu nabídku.

Jak MLS pomáhá lépe prodávat

Každý makléř měsíčně potká až desítky zájemců o koupi. Díky tomu v RE/MAXu získáváme z každého koutu republiky měsíčně tisíce poptávek po koupi.

Rychlejší prodej

Pokud nám svěříte nemovitost na prodej, tak se vaše nabídka po vložení automaticky začne párovat s poptávkami. Výrazně tak roste šance, že vaši nemovitost prodáme rychleji, než makléři, kteří přístup do MLS nemají, právě díky tomu, že kupce na vaši nemovitost možná již máme.

Prodej za vyšší cenu

Čím více zájemců o nemovitost, tím vyšší šance, že se nemovitost prodá za vyšší cenu.

Nemovitosti často prodáváme v soutěžích (aukcích) formou obálkové metody, tj. principu “nejlepší nabídka ke koupi vyhrává”. A při prodejích formou soutěže je jasně vidět, jak vyšší počet zájemců má vliv na dosažení vyšší ceny. Bez MLS by výsledek soutěží byl horší.

Prodeje formou obálkové metody děláme od roku 2015 a máme s nimi výborné zkušenosti.

Vyšší cenu se nám daří získávat nejen díky soutěžím. Stačí, aby se při koupi sešli jen dva zájemci. V inzerátech běžně uvádíme, že v “případě více zájemců bude nemovitost prodána nejlepší nabídce”. Prodali jsme formou soutěže i vily nad 20 mil., jenom proto, že se ve stejnou chvíli sešli dva a více zájemců a jeden z nich je ochoten nabídnout vyšší cenu.

Bez MLS systému bychom nemovitosti prodávali mnohem hůř.

Chcete znát tržní cenu své nemovitosti

Kolik nemovitostí prodáme díky MLS

Každou čtvrtou nemovitost prodáme díky MLS

V roce 2018 jsme díky MLS prodali v průměru 24 % nemovitosti. Za rok 2019 celkové statistiky za celý REMAX ještě nemám k dispozici.

Význam MLS roste s cenou nemovitosti

Již při prodeji nemovitostí v cenách od 8 mil. hraje MLS významnou prodejni roli.

Čím je nemovitost dražší, tím je MLS důležitějším prodejním nástrojem. Dvougarsonka v paneláku se prodá bez MLS snadno, ale nemovitosti za 20 mil. už mnohem déle a hůře.

Význam MLS roste v ekonomické krizi

Zatímco v době ekonomického růstu je MLS jen důležitým prodejním nástrojem, v době ekonomické recese je naprosto nenahraditelný.

Např. krizovém roce 2011 jsme díky MLS zrealizovali cca 50 % tržeb právě díky MLS.

MLS provozuje jen několik realitek

MLS systém v ČR bohužel provozuje jen několik málo realitních společností. REMAX je jednou z nich.

Přitom platí, že čím více makléřů je do MLS zapojeno, tím více nabídek a poptávek v systému je a tím efektivnější je prodej nemovitostí. Důležitý však není jen počet realitních makléřů, ale i jejich kvalita.

Myslím si, že právě počet a kvalita makléřů a funkční MLS byl jedním z důvodů, proč jsme pokořili další rekord v prodejích. A to i přesto, že počet realitních transakcí již 4. rokem za sebou klesá.

Budoucnost prodeje nemovitostí je v MLS

Prodej přes MLS je natolik efektivní, že v zemích, kde MLS používají všichni makléři a zároveň se dohlíží na jejich kvalitu, prodej s realitními kancelářemi dosahuje téměř 90 %. Např. v USA se přes realitní kanceláře v roce 2018 prodalo 87 % všech nemovitostí, ve srovnání s rokem 2001, kdy to bylo jen 69 % (Zdroj: Národní asociace realitních kanceláří USA). Podobná situace je i v Kanadě.

MLS není všemocný

Na závěr chci také říct, že MLS není všemocným prodejním nástrojem. Obracejí se na nás i majitelé, kteří chtějí prodat svou nemovitost za naprosto nereálnou cenu. Díky MLS sice umíme nemovitosti výhodněji a rychleji prodat, ale má to své hranice.

Zeptejte se nás, co můžeme udělat pro prodej vaší nemovitosti

Mám zájem o více informací

Realitní makléř Petr Podlešák
Petr Podlešák - Realitní praxe od roku 2000

Autor článku: Bc. Petr Podlešák, manažer REMAX Alfa