Tržní cena nemovitosti není jen jedna. Jsou jich tisíce

činžovní dům

Majitelé si často myslí, že tržní cena jejich nemovitostí je jen jedna. To je velký omyl. Rozpětí může být obrovské.

Doba čtení: 6 minut

Jedna a tatáž nemovitost se může prodat např. 5 mil. Kč, ale také za 5,5 mil., ale dokonce i za 6 miliónů korun. Pro laika je to těžko pochopitelné.

Nejčastěji to prodávající poznají, když prodáváme jejich nemovitost formou soutěže o nejvyšší nabídku, tzn. realitní aukce. Při vyhodnocení jsou často překvapeni, jak velký je cenový rozdíl mezi došlými nabídkami ke koupi. Běžně jsou to statisíce. Podobné rozdíly v dosažené ceně jsou i při klasickém prodeji.

To, za kolik se nemovitost prodá záleží na třech faktorech.

1. Kvalita propagace

a) Kvalitní prezentace

Základem úspěšného prodeje je kvalitní prezentace, která nemovitost prezentuje v tom nejlepším světle. Prodáváte hezký byt? Bez kvalitní prezentace je možné, že ho lidé přehlédnout. Základem jsou profesionální fotky, někdy i video či v dnešní COVIDové době i virtuální prohlídky. Pro úspěšný prodej je výhodné ukázat lidem potenciál nemovitostí, který třeba není na první pohled zřejmý.

Nedávno mi moje kolegyně mi řekla, že prodala za necelý týden byt, který se majitelé na vlastní pěst snažili prodat přes půl roku. Prodala ho díky stejnému realitnímu portálu, na kterém předtím inzerovali majitelé sami. Kuriózní na tom bylo, že kupující se makléřce svěřili, že byt hledali přes tři měsíce a na tento konkrétní portál se často dívali. Pravděpodobně tedy viděli i původní inzerát majitelů, ale nikdy jim nezavolali. Nebylo divu. Na fotkách byl neuspořádaný nábytek, místnosti přeplněné věcmi, a to vše zvěčněné na amatérských špatně exponovaných fotografiích. Makléřka byt nechala uklidit, přeuspořádala nábytek a nechala udělat profesionální fotodokumentaci. Na fotografiích vyzdvihla potenciál bytu, pracovala s pozitivními emocemi a jinak formulovala popis bytu. Výsledek se projevil rychle.

Stavy některých nemovitostí jsou však natolik špatné, že musíme pracovat i s vizualizacemi, abychom kupujícím ukázali potenciál takových nemovitosti. Zdaleka ne každý má dar vizuální představivosti.

Tímto bych chtěla poděkovat panu Šprynarovi za jeho ochotu a vstřícnost, kterou mé rodině pomáhá při koupi a stěhování do zakoupeného baráčku.Všem doporučuji Vaše služby na110%.Alena Šturcová
Velmi kvalitní služby, Vždy rychlá reakce. Maximální spokojenost- vyjádřená i ve videohodnocení na stránkách makléře i na Youtube.
Jsem spokojen, protože makléř Karel Hynšt je schopný, spolehlivý profesionál. Velice oceňuji jeho osobní přístup.
Byl jsem velice spokojen s prací a službami paní Černé. Reagovala rychle, všechny potřebné informace jsem vždy obdržel ke své spokojenosti. Jednání paní Černé bylo velmi korektní a profesionální.
Děkuji Alexandře Kurbanové za rychlý odhad ceny bytu.
B.Podlipská
Paní makléřka Šárka Sabová odvedla profesionální práci. Zařídila vše potřebné a mnohé navíc. Na její práci je vidět vysoké osobní nasazení. Při případném dalším prodeji s ní rád budu znovu spolupracovat.
Ráda bych poděkovala paní Dörflerové z REMAX Alfa za profesionální práci při prodeji naší chaty. I přes "coronavirové" období vše proběhlo rychle a v pořádku.
S praci p. Radka Karnolda z REMAXu jsem byla velmi spokojena. Doporucuji.
Výborná spolupráce s makléřem p. Petrem Veselým. Co bylo domluveno, bylo splněno. Velká snaha, ochota a trpělivost. Děkuji.
Rád bych ocenil práci paní makléřky Jitky Šalounové, kterou jsem poznal prostřednictvím jejího manžela. Zmínil jsem se že bych rád bydlel v domku, leč ačkoliv mám byt, nemám finance. Záhy mě paní Šlounová kontaktovala a vylíčila mi možnosti nejlepšího způsobu zafinancování a rovnou mě upravila mojí představu, která byla v podstatě nereálná. Současně mi poradila i jak se dopracovat ke svému novému domu. Vzhledem k tomu, že realitám vůbec nerozumím jsem to stejně považoval za nereálné, neboť sehnat pozemek bylo nad moje možnosti. A opět zapracovala paní Šalounová. A to vše bez jakéhokoliv nároku na odměnu, jen jsme se domluvili, že případný prodej bytu uskutečním jejím prostřednictvím. Během převodu pozemku se vyskytly nějaké nejasnosti, ale paní Šalounová opět kvalifikovaně poradila. Jedná se o velmi pečlivou makléřku, která nenechá nic náhodě a její zkušenosti jsou podepřené nejen dlouholetou zkušeností v oboru, ale i praxí, kdy ona sama prošla procesem stavby domu a s tím souvisejícími etapami a "procedurami". Dnes vím, že prodej bytu uskutečním jejím prostřednictvím a je mi jasné, že to bude v nejlepších rukou. S díky Tomáš Parašín
Má osobní zkušenost s panem RNDr. Pleskačem je na více než "jen" pět hvězdiček. Řešil jsem velice složitý prodej bytu a jiní makléři se k celé věci stavěli skepticky a o celou záležitost nejevili zájem. Pan doktor se mi věnoval téměř po celý rok a provedl mě všemi úskalími ke zdárnému konci, i když výsledek nebyl zcela jistý.Ještě jednou Vám děkuji za profesionální a lidský přístup.
Profesionální přístup a kvalitní práce. Jistota prodeje za dobrou cenu.Byla jsem maximálně spojená i s rychlostí a organizací prodeje.
Ráda bych touto cestou poděkovala za přátelský a profesionální přístup vašeho realitního makléře Ing. Petra Gaje, který mi pomáhal při koupi bytu v Ostravě. Nic pro něj nebylo problém, ani mé někdy všetečné dotazy a požadavky.
Před setkáním s paní Gondekovou a řešením bydlení přes makléře jsem byl k tomuto postupu velice skeptický, nyní musím uznat, že když narazíte na někoho tak schopného, jako je právě paní Gondeková, pak se vše vyřídí plynule a bez jakéhokoliv zádrhelu, mohu jen doporučit 🙂
Naprostá spokojenost s panem Švarcem, je vstřícný, seriózní a empatický člověk. Spolupráci s ním rozhodně doporučuji.
Spolupracovali jsme s panem inženýrem Karnoldem, který nám pomohl koupit byt. Jeho práce byla zcela obdivuhodná a bez jeho pomoci, podpory, trpělivosti a důslednosti by se nám to nepodařilo. Pozici měl nezáviděníhodnou, neboť byt prodával jiný makléř, který pracoval úplně jinak, než bychom si přáli. Jsme moc rádi, že pan Karnold stál celou dobu při nás a dovedl koupi do zdárného konce. Moc děkujeme!
Dobrý den,Byl jsem velmi spokojen s profesionalitou a lidským přístupem paní Hany Dorflerové od společnosti Remax. Poskytla mi ucelené odborné informace a odhad prodejní ceny nemovitosti. Osobně tuto paní makléřku velmi doporučuji.S pozdravem J. Klír
Pana Ing. Jakuba Žižku hodnotím jako vynikajícího profesionála. Při prvním setkání mně srozumitelně vysvětlil postup prodeje pozemku. Následně mě informoval o jednáních s příslušnými úřady. Prodej byl úspěšný a já jsem přesvědčena, že díky obdivuhodné práci Pana makléře Ing. Jakuba Žižky.
Dobrý den.Chtěl bych tímto velmi poděkovat paní Dorině Šebíkové, za skvěle odvedenou práci a maximální profesionalitu se 100% servisem. S paní Šebíkovou jsem řešil prodej již druhé nemovitosti a opět maximální spokojenost. Prezentace, Rychlost, Cena za kterou se byt prodal a vyřízení všech náležitostí souvisejících s prodejem na nejvyšší úrovni. Mohu každému s čistým svědomím jen doporučit... 👌Pokud bych v budoucnu měl opět řešit prodej nemovitosti... Určitě znovu s paní Šebíkovou.Ještě jednou moc děkuji.
Uživatel Googlu
Uživatel Googlu
Dovoluji si sdílet moji výbornou zkušenost s paní Hanou Dorflerovou, se kterou jsem konzultoval prodej domu a jeho ocenění. Prošla se mnou celý proces a vysvětlila různé aspekty. Vše v milé a přátelské atmosféře. Vřele doporučuji. Robert Palán.
js_loader

b) Dosah propagace

Čím více lidí s nabídkou nemovitosti oslovíte, tím větší jsou vaše vyhlídky na výhodnější prodej. To je je absolutní základ úspěšného prodeje nemovitosti. A také jedna z nejčastějších chyb, které se dopouští majitelé, kteří si prodávají nemovitost svépomocí.

Široký inzertní záběr nikdy nedosáhnete inzercí pouze na jednom, dvou realitních serverů plus eventuálně plachtou na domě. Chcete-li prodat dobře, je třeba dělat mnohem více. Zejména v Praze je dobré se zaměřit na inzerci mezi cizinci. Každou čtvrtou nemovitost koupí právě oni. A je jedno, jestli máte byt v paneláku na sídlišti nebo luxusní byt na Vinohradech. Je čím dál důležitější pro propagaci nemovitostí využívat platformy jako je Google Ads či Sklik.cz, pracovat s poptávkou či inzerovat na sociálních sítích, zejména Facebook, Linkedin, Instagram či Youtube. Jen se připravte, že placená inzerce na Facebooku přináší i kritické, posměšné reakce na vaší nemovitosti či prodejní cenu.

Aktivní makléři, kteří využívají více prodejních kanálů, zajišťují svým prodávajícím klientům vyšší prodejní ceny, než makléři, kteří jsou při propagaci nemovitostí pasivní. Přečtěte si také článek Nejčastější chyby při prodeji nemovitosti.

2. Proaktivní přístup prodejce

Proaktivní přístup prodávajícího nebo jeho realitního makléře je druhou důležitou podmínkou úspěšného prodeje. Mnoho majitelů prodají nevýhodně, jen protože jsou při prodeji pasivní nebo si najmou pasivního makléře.

Zaplatí si inzerát na jednom, dvou realitních serverech, stanoví cenu, něco o nemovitosti napíšou, udělají pár fotek a pak jen čekají, až se někdo ozve. A když se nikdo neozývá, sníží cenu. Tím jejich prodejní aktivity končí. To je sice cesta, jak můžete prodat s minimálním úsilím, ale rozhodně to není cesta k úspěšnému prodeji.

Proaktivní přístup znamená, že jste vy nebo váš makléř aktivní při komunikaci se zájemci, jste na všechny zájemce příjemní, usměvaví, ihned reagujete na jejich dotazy, ptáte se jich na zpětnou vazbu po prohlídce, reagujete na poptávky po nemovitostech, opakujete inzeráty s nabídkou nemovitosti, respektive inzeráty opakovaně zvýrazňujete, aby nepropadly do inzertního propadliště, opakovaně vkládáte inzerát na sociální sítě atd. Pak pravidelně vyhodnocujete realitní inzerci a provádíte případné korekce, aby nemovitost působila v co nejlepším světle.

Pokud se vám nedaří nemovitost prodat v jednom ročním období, mělo by být samozřejmostí exteriér nemovitosti nechat přefotit. Včera jsem si všiml jednoho inzerátu domu na prodej. Zaujal mě, protože na úvodní fotce domu byly rozkvetlé stromy. Příjemná květnová fotka. Jenže právě teď je březen. Makléř mi tím sděluje, že prodává ležák a pro mě je to signál, že je možná prodávající už unavený a může tam být velký prostor pro jednání o ceně. Pasivní makléři vám zřídkakdy pomohou nemovitost prodat dobře.

Získejte zdarma odhad ceny nemovitosti

Zadejte kontakt, zavoláme vám, zeptáme se vás na pár otázek k nemovitosti a řekneme vám její rámcovou cenu.

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA od Google s ochranou soukromí a podmínkami používání.

3. Obchodní dovednosti prodejce

Obchodní dovednosti majitelé často nedoceňují. Někteří netuší, v čem jim mohou pomoci lépe prodat. Někdy se domnívají, že obchodník je totéž co prodavač a pro prodej takový člověk nemá žádný význam.

Dobrý obchodník je vyjednavač, psycholog. Obchodní cit mu pomáhá dobře a ve správnou chvíli argumentovat. Ví, kdy má při jednání o prodeji promluvit a kdy zase mlčet. Dokáže zachovat klid a mít jasný úsudek i v emočně náročných situacích. Dobrý obchodník zná situaci na trhu, zná prodejní strategie, a tak může prodávajícím pomoct zvolit nejlepší prodejní postup. Poradí, kdy je výhodnější nemovitost prodat formou aukce, kdy zvolit klasický prodej, jak použít strategii odložených nabídek, den otevřených dveří atd.

Prodej nemovitosti je navíc často emočně náročný právě, protože se jedná o hodně peněz, často celoživotní úspory. Někdy i tím, že v nemovitosti žili dlouhá léta, strávili v ní dětství atd. Prodej je rovněž často důsledkem složitých životních situací, jako jsou rozvody, úmrtí v rodině, ztráta zaměstnání, dluhy v podnikání a s tím související finanční problémy, neschopnost spoluvlastníků dohodnout se na užívání nemovitosti, úbytek životních sil vlivem stáří atd.

Prodávající, kteří jsou pod tlakem, ve stresu a zároveň se na realitním trhu neorientují a neznají své zákonné povinnosti pak často dělají chybná rozhodnutí, která je mohou stát statisíce. Prakticky denně se setkáváme s kupujícími, kteří se snaží využívat složité životní situace a neznalost prodávajících k získání slevy pro sebe a výhodnější podmínky v kupní smlouvě.

Dobrý obchodník, realitní makléř dokáže za každé situace pro svého prodávajícího klienta v rámci možností udělat lepší obchod, než makléř či prodávající, kteří obchodní dovednosti nemají.

Zvažujte prodej nemovitosti? Zeptejte se nás, co můžeme udělat pro její úspěšný prodej.

Kontaktujte nás

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA od Google s ochranou soukromí a podmínkami používání.

Petr Podlešák
Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa