Tržní cena nemovitosti není jen jedna. Jsou jich tisíce

činžovní dům

Majitelé si často myslí, že tržní cena jejich nemovitostí je jen jedna. To je velký omyl. Rozpětí může být obrovské.

Doba čtení: 6 minut

Jedna a tatáž nemovitost se může prodat např. za 5 mil. Kč, za 5,5 mil. Kč, ale dokonce i za 6 milionů korun. Pro laika je to těžko pochopitelné.

Nejčastěji to prodávající poznají, když prodáváme jejich nemovitost formou soutěže o nejvyšší nabídku, tzn. realitní aukce. Při vyhodnocení jsou často překvapeni, jak velký je cenový rozdíl mezi došlými nabídkami ke koupi. Běžně jsou to statisíce. Podobné rozdíly v dosažené ceně jsou i při klasickém prodeji.

To, za kolik se nemovitost prodá, záleží na třech faktorech.

1. Kvalita propagace nemovitosti

a) Kvalitní prezentace

Základem úspěšného prodeje je kvalitní prezentace, která nemovitost prezentuje v tom nejlepším světle. Prodáváte hezký byt? Bez kvalitní prezentace je možné, že ho lidé přehlédnou. Základem jsou profesionální fotky, někdy i video, či v dnešní COVIDové době virtuální prohlídky. Pro úspěšný prodej je výhodné ukázat lidem potenciál nemovitosti, který třeba není na první pohled zřejmý.

Nedávno mi moje kolegyně řekla, že prodala za necelý týden byt, který se majitelé na vlastní pěst snažili prodat přes půl roku. Prodala ho díky stejnému realitnímu portálu, na kterém předtím inzerovali majitelé sami. Kuriózní na tom bylo, že kupující se makléřce svěřili, že byt hledali přes tři měsíce a na tento konkrétní portál se často dívali. Pravděpodobně tedy viděli i původní inzerát majitelů, ale nikdy jim nezavolali. Nebylo divu. Na fotkách byl neuspořádaný nábytek, místnosti přeplněné věcmi, a to vše zvěčněné na amatérských špatně exponovaných fotografiích. Makléřka nechala byt uklidit, přeuspořádala nábytek a nechala udělat profesionální fotodokumentaci. Na fotografiích vyzdvihla potenciál bytu, pracovala s pozitivními emocemi a jinak formulovala popis bytu. Výsledek se projevil rychle.

Stavy některých nemovitostí jsou však natolik špatné, že musíme pracovat i s vizualizacemi, abychom kupujícím ukázali potenciál takových nemovitosti. Zdaleka ne každý má dar vizuální představivosti.

Realitní společnost RE/MAX Alfa…??Tak to je přesně ta společnost,se kterou chcete spolupracovat,když řešíte cokoli ohledně nemovitostí..Profesionalita, vstřícnost a neuvěřitelně rychlé jednání v dané věci,je jen malou kapkou z toho...co pro své klienty dokáže udělat realitní společnost RE/MAX AlfaVřele doporučuji...
Setkal jsem se jak s profesionalitou, tak i lidským přístupem. Paní Černá poskytuje nadstandardní služby, které nejsou zdaleka běžnou praxí realitních makléřů. Celý proces proběhl rychle a bez jakéhokoliv problému ku prospěchu všech zúčastněných stran. Ještě jednou děkuji a budu nadále doporučovat. LM
Děkujeme za skvělou profesionální a empatickou práci paní makléřce Hance Dörflerové, která nám byla maximálně nápomocná při koupi nemovitosti. Díky ní všechno proběhlo bez zádrhele a k naší spokojenosti. Rádi doporučujeme.
Tímto příspěvkem chci poděkovat za vynikající spolupráci s makléřkou pí. Janou Gondekovou - je to profesinálka na té nejvyšší úrovni, k prodeji naší nemovitosti přistoupila velmi zodpovědně, příprava nemovitosti na prohlídky neměla chybu, zveřejněné fotografie byly pořízeny a zpracovány vysoce profesionálně. Přírava podkladů k prohlídkám jak o nemovitosti samotné, tak i k dalším oblastem (např. školství, zdravotnictví, volnočasové aktivity, nákupní možnosti, dopravní dostupnost atd.) souvisejícím s lokalitou dané nemovitosti byla bezchybná a zájemci o nemovitost vysoce ceněná. Při jednáních vystupovala vždy profesionálně, ale také s úsměvem a pozitivním přístupem. Veškerá jednání ohledně smluvního ujednání "moderovala" optimálním způsobem, který vyústil v úspešný prodej nemovitosti. Rozhodně doporučuji tuto vysoce profesionální makléřku. I já sama ji doporučila dalším mým známým.Marcela Hortenská
Spolupracovali jsme s paní Miladou Vedrovou, která je pečlivá, spolehlivá a pokud je na trhu realitních makléřů nějaký standard, cíleně se pohybuje v kvalitě poskytovaných služeb vysoko nad ním. Při realizaci zakázky pečlivě vybírá pouze profesionály nejvhodnější pro daný typ obchodu, v našem případě Mgr. Jan Zajíček (advokát) a Ivana Vaňková (home staging), jejichž přístup a služby byly také na vysoké úrovni.
S paní Dorinou Šebikovou jsem vyřešil pronájem bytu pro mě ideálním způsobem, tedy o nic se nestaral. Od zajištění kvalitního nafocení až po výběr bonitniho pronájemce vše proběhlo dle mých představ.
Ing Radek Karnold je realitní makléř, s nímž má naše rodina již několik let ty nejlepší zkušenosti. Již dvakrát nám velice rychle pronajmul byt velmi slušným klientům a mému synovi zprostředkoval prodej bytu, také velmi dobře. Služby realitního makléře Ing. Radka Karnolda mohu každému s klidným svědomím doporučit, mám kliku, že ho znám.MUDr Daniela Hollis
Hezký den, využil jsem Vašich služeb prostřednictvím Vašeho makléře Ing. Karnolda. Spolupráce s Ing. Karnoldem byla procházka růžovým sadem. Jeho znalosti, invence, vlídnost s spolehlivost mne ohromily. Díky lidem jako je Ing. Karnold musí být Remax ČR ve svém oboru nejlepší. Všem potenciálním klientům vřele doporučuji. Moc děkuji Ondřej Daczický, Praha 5
Pan Ing. Jan Pohořelecký je skutečný profesionál. Snaží se o spokojenost, vychází maximálně vstříc. Diky němu vše probíhalo bez sebemenších problemů a starostí. Ještě jednou děkuji.
S praci pana Jana Humhala, REMAX Praha, jsem byla velmi spokojena.Pracoval velmi odborne a vzdy jsem byla vcas informovana o vsech krocich. Vse probehlo pro mne bez jakychkoliv komplikaci a vysledekpro mne vice nez uspokojujici. Mohu jen vrele jeho sluby kazdemu doporucit, nebude zklaman.
Dík paní Jarce Vlčkové za rychlý a velmi profesionální přístup k vyřízení odhadu nemovitosti!
Výborná spolupráce s makléřem p. Petrem Veselým. Co bylo domluveno, bylo splněno. Velká snaha, ochota a trpělivost. Děkuji.
Naprostá spokojenost s panem Švarcem, je vstřícný, seriózní a empatický člověk. Spolupráci s ním rozhodně doporučuji.
Profesionální přístup a kvalitní práce. Jistota prodeje za dobrou cenu.Byla jsem maximálně spojená i s rychlostí a organizací prodeje.
Skvělá spolupráce s kolegy, zejména s Ing. Jakubem Žižkou z Prahy 6 nebo s Petrem Šoupalem z Českého Brodu. Děkuji Ivo Hendrych REMAX
Pan inženýr Karnold je skvělý profesionál, který mi výrazně pomohl pronajmout můj byt. Byl jsem s ním naprosto spokojený a mohu ho všem doporučit.
Moc děkuji Mgr. Prokešovi za skvělou spolupráci. Je velice příjemné s takovými lidmi jak je pán Prokeš pracovat. Perfektní komunikace a skvělé myšlení vede k dobrým výsledkům.
Paní Jana Gondeková se vyznačuje vysokou profesionalitou, absolutní spolehlivostí, pečlivostí. Dokáže velmi flexibilně reagovat na individuální potřeby klienta. S jejími službami jsem byla vždy velice spokojena.
Měla jsem strašné štěstí, že jsem spolupracovala s panem Karnoldem. Když jsem viděla kamarádku, jak shání advokátní kancelář kvůli složení depozita a přepsání rezervační i kupní smlouvy, tak jsem si znovu uvědomila, že profesionální přístup stále není všude běžný. Pan Karnold zajistil všechno v perfektní kvalitě sám, byl profesionální, spolehlivý, pečlivý. Navíc mi hrozně pomohl svými radami v celém procesu přípravy prodeje bytu, kdy jsem vůbec nevěděla, jak některé věci zorganizovat. Ráda s ním budu spolupracovat kdykoli znovu. Mockrát mu děkuju!
Pan Martin PleskačVelice milý a ochotný pán, odpovídá srozumitelně na veškeré otázky, dokáže vše velice dobře vysvětlit a objasnit. Lepšího makléře bych si nemohla ani přát. Já osobně jsem s prací pana Pleskače moc spokojená.
js_loader

b) Dosah propagace

Čím více lidí s nabídkou nemovitosti oslovíte, tím větší jsou vaše vyhlídky na výhodnější prodej. To je absolutní základ úspěšného prodeje nemovitosti. A také jedna z nejčastějších chyb, které se dopouští majitelé, kteří si prodávají nemovitost svépomocí.

Širokého inzertního záběru nikdy nedosáhnete inzercí pouze na jednom, dvou realitních serverech a eventuálně plachtou na domě. Chcete-li prodat dobře, je třeba dělat mnohem více. Zejména v Praze je dobré se zaměřit na inzerci mezi cizinci. Každou čtvrtou nemovitost koupí právě oni. A je jedno, jestli máte byt v paneláku na sídlišti nebo luxusní byt na Vinohradech. Je čím dál důležitější využívat pro propagaci nemovitostí platformy jako je Google Ads či Sklik.cz, pracovat s poptávkou či inzerovat na sociálních sítích, zejména Facebook, LinkedIn, Instagram či YouTube. Jen se připravte, že placená inzerce na Facebooku přináší i kritické, posměšné reakce na vaši nemovitost či prodejní cenu.

Aktivní makléři, kteří využívají více prodejních kanálů, zajišťují svým prodávajícím klientům vyšší prodejní ceny než makléři, kteří jsou při propagaci nemovitostí pasivní. Přečtěte si také článek Nejčastější chyby při prodeji nemovitosti.

2. Proaktivní přístup prodejce

Proaktivní přístup prodávajícího nebo jeho realitního makléře je druhou důležitou podmínkou úspěšného prodeje. Mnoho majitelů prodá nevýhodně, jen protože jsou při prodeji pasivní nebo si najmou pasivního makléře.

Zaplatí si inzerát na jednom, dvou realitních serverech, stanoví cenu, něco o nemovitosti napíšou, udělají pár fotek a pak jen čekají, až se někdo ozve. A když se nikdo neozývá, sníží cenu. Tím jejich prodejní aktivity končí. To je sice cesta, jak můžete prodat s minimálním úsilím, ale rozhodně to není cesta k úspěšnému prodeji.

Proaktivní přístup znamená, že jste vy nebo váš makléř aktivní při komunikaci se zájemci, jste na všechny zájemce příjemní, usměvaví, ihned reagujete na jejich dotazy, ptáte se jich na zpětnou vazbu po prohlídce, reagujete na poptávky po nemovitostech, opakujete inzeráty s nabídkou nemovitosti, respektive inzeráty opakovaně zvýrazňujete, aby nepropadly do inzertního propadliště, opakovaně vkládáte inzerát na sociální sítě atd. Pak pravidelně vyhodnocujete realitní inzerci a provádíte případné korekce, aby nemovitost působila v co nejlepším světle.

Pokud se vám nedaří nemovitost prodat v jednom ročním období, mělo by být samozřejmostí exteriér nemovitosti nechat přefotit. Včera jsem si všiml jednoho inzerátu domu na prodej. Zaujal mě, protože na úvodní fotce domu byly rozkvetlé stromy. Příjemná květnová fotka. Jenže právě teď je březen. Makléř mi tím sděluje, že prodává ležák a pro mě je to signál, že je možná prodávající už unavený a může tam být velký prostor pro jednání o ceně. Pasivní makléři vám zřídkakdy pomohou nemovitost prodat dobře.

Získejte zdarma odhad ceny nemovitosti

Když zvažujete prodej nemovitosti, je zjištění prodejní ceny nemovitosti jedna z nejdůležitějších informací. Sdělíme vám její cenu zdarma a bez závazků.

Zadejte kontakt, zavoláme vám, zeptáme se vás na pár otázek k nemovitosti a řekneme vám její rámcovou cenu.

3. Obchodní dovednosti prodejce

Obchodní dovednosti majitelé často nedoceňují. Někteří netuší, v čem jim mohou pomoci lépe prodat. Někdy se domnívají, že obchodník je totéž co prodavač, a pro prodej takový člověk nemá žádný význam.

Dobrý obchodník je vyjednavač, psycholog. Obchodní cit mu pomáhá dobře a ve správnou chvíli argumentovat. Ví, kdy má při jednání o prodeji promluvit a kdy zase mlčet. Dokáže zachovat klid a mít jasný úsudek i v emočně náročných situacích. Dobrý obchodník zná situaci na trhu, zná prodejní strategie, a tak může prodávajícím pomoct zvolit nejlepší prodejní postup. Poradí, kdy je výhodnější nemovitost prodat formou aukce, kdy zvolit klasický prodej, jak použít strategii odložených nabídek, den otevřených dveří atd.

Prodej nemovitosti je navíc často emočně náročný právě proto, že se jedná o hodně peněz, často celoživotní úspory. Někdy i kvůli tomu, že prodávající v nemovitosti žili dlouhá léta, strávili v ní dětství atd. Prodej je rovněž často důsledkem složitých životních situací, jako jsou rozvody, úmrtí v rodině, ztráta zaměstnání, dluhy v podnikání a s tím související finanční problémy, neschopnost spoluvlastníků dohodnout se na užívání nemovitosti, úbytek životních sil vlivem stáří atd.

Prodávající, kteří jsou pod tlakem, ve stresu, na realitním trhu se neorientují a neznají své zákonné povinnosti, pak často dělají chybná rozhodnutí, která je mohou stát statisíce. Prakticky denně se setkáváme s kupujícími, kteří se snaží využívat složité životní situace a neznalost prodávajících k získání slevy pro sebe a výhodnější podmínky v kupní smlouvě.

Dobrý obchodník, realitní makléř, dokáže za každé situace pro svého prodávajícího klienta v rámci možností udělat lepší obchod, než makléř či prodávající, který obchodní dovednosti nemá.

Zvažujte prodej nemovitosti? Zeptejte se nás, co můžeme udělat pro její úspěšný prodej.

Kontaktujte nás

Zadané údaje zpracováváme dle těchto podmínek.

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA od Google s ochranou soukromí a podmínkami používání.

Petr Podlešák
Autor článku: Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa