Proč jsou aukce nemovitostí v posledních letech tak populární?

Aukce nemovitostí

Stojí zatím nejen transparentnost a maximální výnos z prodeje nemovitosti, ale především výrazný růst cen nemovitostí.

Když skončila ekonomická recese a sazby hypotéčních úvěrů spadly na rekordní minima, oživivala se nevídaným způsobem poptávka po nemovitostech, a to se projevilo na růstu jejich cen. Trend rychlého růstu cen začal počátkem roku 2015 a začal se brzdit až v roce 2018.

Začalo se nám stávat, že jsme najednou měli v jednu chvíli dva, tři i více zájemců o koupi nemovitosti (týkalo se to zejména, bytů, chat a chalup a levnějších rodinných domů). A otázka zněla komu prodat? Jedna nemovitost a tři zájemci. Pochopitelně můžeme prodat jen jednomu. Prodáme prvnímu zájemci? Druhý zájemce najednou přijde s návrhem, že je ochoten zaplatit vyšší cenu. Náš makléř, který zastupuje prodávajícího, má závazek hájit jeho zájmy a zajistit pro něho, co nejvýhodnější prodej. Proto nemůže akceptovat prvního zájemce, když druhý nabízí vyšší cenu. A může začít handrkování, jak na koňském trhu. Na to lidé nejsou zvyklí, někteří se dokonce mohou naštvat. Řešení sice může být začít nabízet nemovitost na co nejvyšší ceně a postupně snižovat, ale to má svá rizika. Sepsal jsem je v článku Proč je aukce nemovitosti lepší strategie, než začít na nejvyšší ceně a tu postupně snižovat? Aukce nemovitostí nabízí nejlepší řešení na rychle rostoucím trhu. V roce 2015 se nám začalo stávat, že i nejlepší makléři měli problém správně odhadnout tržní cenu. Růst cen byl příliš rychlý a správně stanovit tržní cenu začalo být obtížné. Aukcí veškeré tyto problémy odpadají. Námi pořádané aukce mají transparentní pravidla, termíny, zájemci o koupi mohou předkládat své nákupní nabídky a po skončení aukce se majitel rozhodne, s kým uzavře kupní smlouvu. Za rozšířením realitních aukcí tedy stojí hlavně výrazný růst cen na realitním trhu.

Budoucnost realitních aukcí v Česku

Prodej nemovitostí v aukcích je na rostoucím trhu stále populárnější. Někteří naši prodávající klienti byli v počátcích k aukcím skeptičtí, ale většina z nich svůj názor po skončení aukce změnila. Každý rok nám počet organizovaných aukcí roste, a proto věřím, že se během několika let stanou naprosto běžnou formou prodeje nemovitostí. Samozřejmě máme případy, kdy se prodej aukce nepodařil a prodávající nedostal žádnou nabídku nebo došlé nabídky nebyly zajímavé. To se může vždy stát. Žádná nabídka je pro prodávajícího cenná zpětná vazba z trhu.

Vydrží popularita aukcí i na stagnujícím či klesajícím realitním trhu?

To ukáže čas. Zkušenosti ze zahraničí však ukazují, že aukce mohou fungovat úspěšně i na klesajícím trhu. Celkově jsou aukce výbornou formou prodeje.

Přečtěte si také

Jaký je rozdíl mezi realitní aukcí a dražbou

Proč je aukce nemovitosti lepší strategie, než začít na nejvyšší ceně a tu postupně snižovat?

Aukce nemovitostí mají historii 2000 let. V Česku stále novinka.

Petr Podlešák
Petr Podlešák

Článek připravil: Petr Podlešák, manažer společnosti

 

Mám zájem se dozvědět více informací, jak prodat nemovitosti v aukci.

Co říkají o našich makléřích klienti?

Požádali jsme naše klienty, jestli jsou ochotni se vyjádřit k práci našich makléřů před kamerou. Tady jsou jejich autentické výpovědi. Další reference od klientů najdete na reference.