
K rozvoji aukcí přispěl výrazný růst cen nemovitostí, ale také jednoduchost, transparentnost a maximální výnos z prodeje nemovitosti.
Aukce odstartovala vysoká poptávka po nemovitostech
Když skončila ekonomická recese a sazby hypotéčních úvěrů spadly na rekordní minima, oživila se nevídaným způsobem poptávka po nemovitostech, a to se projevilo na růstu jejich cen. Trend rychlého růstu cen nemovitostí začal počátkem roku 2015.
Začalo se nám stávat, že jsme najednou měli v jednu chvíli dva, tři i více zájemců o koupi nemovitosti (týkalo se to zejména, bytů, chat a chalup a levnějších rodinných domů).
A otázka zněla komu prodat?
Jedna nemovitost a tři zájemci. Pochopitelně můžeme prodat jen jednomu. Prodáme prvnímu zájemci? Druhý zájemce najednou přijde s návrhem, že je ochoten zaplatit vyšší cenu. Náš makléř, pokud zastupuje prodávajícího, má závazek hájit jeho zájmy a zajistit pro něho, co nejvýhodnější prodej. Proto nemůže akceptovat prvního zájemce, když druhý nabízí vyšší cenu. A může začít handrkování, jak na koňském trhu. Na to lidé nejsou zvyklí, někteří se dokonce mohou naštvat, říkají, že je to neseriózní.
Řešení sice může být začít nabízet nemovitost na co nejvyšší ceně a postupně snižovat, ale to má svá rizika. Sepsal jsem je v článku Proč je aukce nemovitosti lepší strategie, než začít na nejvyšší ceně a tu postupně snižovat? Aukce nemovitostí nabízí nejlepší řešení na rychle rostoucím trhu.
V roce 2015 se nám začalo stávat, že i nejlepší makléři měli problém správně odhadnout tržní cenu. Růst cen byl tak rychlý, že správně stanovit aktuální tržní cenu začalo být obtížné.
Aukcí neboli soutěží o nejlepší nabídku veškeré tyto problémy odpadají. Organizujeme aukce formou tzv. obálkové metody. Námi pořádané soutěže mají transparentní pravidla, termíny, zájemci o koupi mohou předkládat své nákupní nabídky a po skončení aukce se majitel rozhodne, s kým uzavře kupní smlouvu. Za rozšířením realitních aukcí tedy stojí hlavně výrazný růst cen na realitním trhu.
Budoucnost aukcí
Prodej nemovitostí v aukcích je na rostoucím trhu stále populárnější. Někteří naši prodávající klienti byli v počátcích k aukcím skeptičtí, ale většina z nich svůj názor po skončení aukce změnila.
Každý rok nám počet organizovaných aukcí roste, a proto věřím, že se během několika let stanou naprosto běžnou formou prodeje nemovitostí. Samozřejmě máme případy, kdy se prodej aukce nepodařil a prodávající nedostal žádnou nabídku nebo došlé nabídky nebyly zajímavé. To se může vždy stát. Žádná nabídka je pro prodávajícího cenná zpětná vazba z trhu.
Vydrží popularita aukcí i na stagnujícím či klesajícím realitním trhu?
To ukáže čas. Zkušenosti ze zahraničí však ukazují, že aukce mohou fungovat úspěšně i na klesajícím trhu. Celkově jsou aukce výbornou formou prodeje.
Aukce nemovitostí v zahraničí
Aukce nemovitostí nejsou v Česku stále tak rozšířené. Proto se na ně někteří lidé ještě dívají s nedůvěrou, někteří je dokonce považují za podvod. V některých zemích se nemovitosti jinak než formou soutěže ani jinak neprodávají. Aukce jsou běžné např. v Austrálii, Kanadě, USA, v Evropě pak v Norsku, rozšiřují se i v Německu a dalších zemích. Koneckonců právě v Kanadě jsme se aukcemi inspirovali. Jsem přesvědčen, že aukce se během několika let stanou běžně u nás.
Přečtěte si také
Jaký je rozdíl mezi realitní aukcí a dražbou
Proč je aukce nemovitosti lepší strategie, než začít na nejvyšší ceně a tu postupně snižovat?
Aukce nemovitostí mají historii 2000 let. V Česku stále novinka.

Mám zájem o info, jak prodat nemovitosti v aukci
Klienti řekli o aukcích
Požádali jsme prodávající klienty, pro které jsme zorganizovali aukci, jak byli spokojeni s výsledkem prodeje. Další reference najdete na reference.