Prodat nemovitost není těžké. Těžké je prodat ji dobře

Náměstí

Nemovitost si můžete prodat sami na vlastní pěst a přitom velmi snadno. Má to však tři podstatné vady na kráse.

Prodat nemovitost není těžké

Prodat nemovitost můžete sami a velmi rychle a nemusí to být vůbec těžké. A nejen to, kupujících můžete mít víc, můžete si mezi nimi vybírat a vůbec k tomu nepotřebujete realitní kancelář.

Přitom:

  • nepotřebujete o prodeji nemovitosti vůbec nic vědět.
  • můžete mít minimální nebo i nulové náklady na propagaci.
  • někteří kupci vám nabídnout, že se o všechny smlouvy a papírování postarají sami, zaplatí úschovu kupní ceny u advokáta, notáře a vy se o nic nebudete muset starat.

Když při prodeji uspějete, můžete pak tvrdit, že realitní kancelář vůbec nepotřebujete. A je to pravda.

Zní to velmi lákavě, že?

Jenže to má několik podstatných háčků. Většina prodávajících chce z prodeje získat, co nejvíc peněz. A v tu chvíli se sen o snadném prodeji nemovitosti hroutí.

Tři vady na kráse prodeje svépomocí

1. Těžko prodáte nemovitost dobře

Rychlý, bezstarostný prodej a více kupujících, kteří vám slibují, že se o všechno postarají, znamená ve většině případů, že jste nemovitost prodali pod cenou. Možná dost pod cenou.

Při prodeji čehokoli včetně nemovitostí panuje úměra. Čím méně úsilí na prodej vynaložíte, tím horší bude výsledek a dosažená prodejní cena.

Platí to samozřejmě i naopak.

Pokud chcete nemovitost prodat dobře, je potřeba vynaložit více energie a peněz na prodej a marketing nebo si najmout dobrého realitního makléře, který tu energii a investice bude vynakládat za vás.

V praxi to znamená, že dobří realitní makléři investují peníze do předprodejní přípravy nemovitosti, aby působila v nejlepším světle. Někdy doporučí, zajistí drobné opravy, nátěry, malování, aby mohli udělat kvalitní homestaging. Pak udělají profesionální fotodokumentaci, videdokumentaci, virtuální prohlídku a je-li to nutné i 3D vizualizaci.

A to hlavní, dobří realitní makléři investují do propagace, která osloví, co největší počet zájemců. A to vše stojí peníze. Stráví také spoustu času proaktivním oslovováním potenciálních zájemců.

Jedním levným či bezplatným inzerátem a pasivním čekáním na kupce se vám velmi těžko podaří dosáhnout stejného výsledky při prodeji.

Škrtit náklady na marketing a proaktivní prodej je velmi častá chyba majitelů, kteří si prodávají nemovitost na vlastní pěst. Tento omyl vás může připravit i o stovky tisíc na tom, že neprodáte tak dobře, jak byste mohli.

2. Odpovědnost prodávajícího vás může vyjít draho

Druhou vadou na kráse je, že jako prodávající máte ze zákona určité povinnosti a kupujícímu odpovídáte za vady. Jejich nesplnění vás v budoucnu může přijít draho, velmi draho. Znám případy, kdy se kupující soudili s prodávajícími i o několik miliónů za závažné vady ve stavební konstrukci. To však jsou málo časté případy. Většina sporů se týká skrytých vad jen v řádek statisíců korun.

Buďte obezřetní, když vám kupující slibuje, že se postará o všechny smlouvy a papírování. Zpravidla myslí jen na své zájmy, ale ne na vaše. Myslet na své zájmy musí každý na sebe a není radno se své zodpovědnosti zříkat. Na toto téma jsem připravil samostatný článek Povinnosti prodávajícího při prodeji nemovitosti.

3. Čas je drahý

Chcete-li nemovitost prodat opravdu dobře, bude to vyžadovat čas. Pokud nejste obchodníkem, marketérem a nikdy jste nemovitost neprodávali, pak vás prodej bude stát spoustu času. Tento čas nebudete moct věnovat tomu, co vás baví nebo co umíte nejlépe. A otázkou je jestli se vám to vyplatí.

Neztrácejte prodejem svépomocí čas

Pokud také zjišťujete, že prodej nemovitosti svépomocí není tak snadný, jak se zprvu zdálo, kontaktujte nás.


O našich makléřích řekli

Požádali jsme klienty, jestli jsou ochotni se vyjádřit k práci našich makléřů před kamerou. Tady jsou jejich autentické výpovědi. Další reference od klientů najdete na reference.


Prodáme vaši nemovitost výhodněji